În data de 20 august 1968, tovarăşul Nicolae Ceauşescu pleca de la Colibaşi (azi Mioveni, n.r.) la volanul primei mașini fabricate la noi în țară. Această zi a fost însemnată în calendarul PCR drept una a mărețelor realizări ale partidului-stat. Atunci, prima Dacie 1100 îi revenea șefului de partid.
Detalii despre lansarea primei mașini fabricate în România la Colibaşi, lângă Piteşti, se întindeau pe 3 pagini ale Ziarului „Scînteia” din 21 august 1968. În esență, mașina era un Renault 8, cu piesele furnizate din Franța și asamblate la noi în țară. Acest amănunt era trecut cu vederea. Ca o ironie, autoritățile acelor vremuri „au uitat” care a fost primul automobil „fabricat” în România, la patruzeci de kilometri distanță de Colibaşi, (loc pe care gazetarii regimului comunist l-au etichetat drept „citadela primului autoturism românesc”), după ce Nicolae Ceaușescu s-a opus construcției Întreprinderii de Automobile Dacia la Câmpulung, unde fusese arestat în tinerețe.
Deși prima mașină asamblată la noi era denumită Dacia 1100, licența pe care o cumpărase guvernul român era pentru pentru Dacia 1300 (Renault 12), prima fiind doar un bonus la contractul semnat cu producătorul francez pe un termen de 10 ani. Motiv pentru care, Dacia 1100 a fost produsă într-un număr restrâns, pe parcursul a doar trei ani, căci odată cu anul 1969 se începea deja producţia faimoasei Dacia 1300.
Dacia 1300 a apărut sub diverse modele, după cum urmează: Standard, Lux (cunoscută ca 1300L), 1301 (model destinat numai membrilor PCR), 1302 (o autoutilitară în 2 locuri, apărută prin 1975) și Break (1973).
Potrivit spuselor lui Pacepa, când a fost ales faimosul modelul Renault 12, Ceaușescu ar fi spus că este „Destul de bun pentru idioţi!”. Ulterior, mașina a primit numele „Dacia” pentru a celebra istoria de 2.000 de ani a României.
Cu toate acestea, la momentul vederii primei maşini Dacia 1300, Ceaușescu exclama: „Prea luxoasă pentru idioţi!”. Astfel că, la foarte puțin timp distanță, se renunța la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate, ajungându-se „la un model cu mai puţine dotări ca Renault 12, care oricum nu avea prea multe dotări”, în conformitate cu spusele lui Pacepa.
După ce au fost eliminate „alte luxuri inutile”, șeful de partid s-a arătat mulțumit de varianta finală, spunând că e „Perfectă pentru idioţi!”.