Rareș Bogdan a fost umilit de șoferii români de TIR. După ce europarlamentarul s-a lăudat, joi, că a avut dreptate în legătură cu Pachetul de Mobilitate I, întrucât Comisia Europeană a confirmat că acesta n-a fost o prostie, un reprezentant al celor care conduc aceste autovehicule i-au dat o replică prin care a demontat toată declarația lui zeloasă.
Rareș Bogdan a publicat vineri seară un mesaj pe Facebook în care s-a lăudat pentru lupta pe care a dus-o pentru ”Pachetul Mobilitate I” ce i-ar ajuta pe transportatorii din România, precum și pe cei din Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Polonia, Malta, Letonia, Lituania). Potrivit europarlamentarului, două studii comandate de Comisia Europeană arată că impactul obligării șoferilor de TIR să se întoarcă la bază o dată la 8 săptămâni și problema cabotajului ”ar putea fi devastatoare”.
”Nu doar pentru acest segment economic, ci și pentru mediu! Prevederile respective au fost introduse în Pachet fără studiu de impact, ceea ce mi se pare halucinant. Pachetul Mobilitate I contravine Pactului Ecologic European, e limpede! Prevederile respective vor avea ca efect faptul că în anul 2023 vor exista 3,3 milioane de tone suplimentare de emisii de CO2 anual. De asemenea, ar putea genera până la 704 tone de oxizi de azot (NOx) și 251 tone de particule (PM2.5)”, a scris el.
Pe de altă parte, un reprezentant al șoferilor români de TIR, Ilie Matei, a demontat declarația lui Rareș Bogdan, tot pe Facebook. În primul rând, el i-a explicat europarlamentarului că, de fapt, cele opt săptămâni prevăzute în lege se referă la maşini, şi nu la oameni. În ceea ce privește șoferii, aceștia trebuie să ajungă la sediul social al firmei la o lună, nu la opt săptămâni. El a avertizat că va urma un efect de bumerang și a explicat de ce colegii lui preferă să lucreze în străinătate.
”Indirect, prin acțiunea de a anula acesta obligativitate de a se întoarce șoferul la sediul social, veți primi un efect de bumerang pe care firmele de profil îl resimt în ultimii ani, migrarea șoferilor profesioniști către firme din vest. Estimăm că sunt deja peste 150.000 de șoferi care au migrat în ultimii ani din cauza condițiilor precare de muncă, perioadelor lungi de delegare și lipsa unui cadru legal prin care se permite fraudarea Statului Român cu milioane de euro din diurne neimpozabile și acordarea salarizării minime, fapt ce duce la migrația masivă a oamenilor pregătiți din acesta branșă”, a scris el.
De asemenea, Ilie Matei i-a explicat lui Rareș Bogdan că prin anularea acelui amendament nu va reuși decât să crească numărul celor nemulțumiți de perioadele lungi de delegare. Aceasta în contextul în care firmele de transport folosesc ”maximul de perioade pentru munca șoferilor, nu un minim”.
”Știți ce înseamnă să stai 2 luni într-o cabină 2/2, să gătești în frig și ploaie cu butelii de voiaj, să dormi în spații nesecurizate, să nu îți vezi familia decât prin telefon și în tot acest timp să muncești 15 ore pe zi în condițiile în care contractele sunt de 8 ore, 40 ore pe săptămână?”, a mai scris reprezentantul șoferilor români de TIR.
Mai mult, Ilie Matei i-a propus lui Rareș Bogdan o soluție de compromis. El este de părere că acel amendament să dispară, dar în același timp să existe libertatea de a se negocia între șoferul de TIR și angajator în privința perioadei de delegare.
”Vreți să ajutați această branșă, probabil cea mai mare din sectorul privat și al 5-lea cotizant la bugetul de stat?? Atunci ar trebui să începeți prin luptă pentru un preț corect per kilometru, că dacă nu știți, vestul lucrează pe un preț și estul primește cam 60% din acel preț!”, a mai scris Ilie Matei pe pagina lui de Facebook.