La primele ore ale dimineții zeci de TIR-uri au intrat în București claxonând și îndreptându-se spre Piața Victoriei, în fața Guvernului. Asociațiile transportatorilor au anunțat protestele de azi, proteste ce se desfășoară între orele 6 și 18:00. Agenda acestora cuprinde mai multe puncte, printre care cele salariale, criza polițelor RCA și cele legate de carantinare.
Falimentul unuia dintre cei mai mari asiguratori RCA, City Insurance, a generat încă o criză în România. Odată cu decizia ASF de a trece la procedura de faliment a companiei, piața polițelor RCA a explodat. În ultimele zile asiguratorii rămași pe piață au majorat tarifele de asigurare RCA, mai ales pentru transportatorii de mărfuri.
De cealaltă parte situația financiară impusă de Guvern pentru transportatori a generat noi conflicte între sindicatele trasportatorilor și reprezentanții Guvernului. Sindicaliștii cer guvernanților schimbarea unor decizi referitoare la diurna pe care șoferii de TIR o primeau până acum, fiind încadrată ca venit salarial. Printr-o decizie luată recent, diurna a fost scoasă din această încadrare.
Așa se face că, în această dimineață, zeci de TIR-uri au intrat pe toate căile de acces în București, claxonând și având o singură țintă, Piața Victoriei. Protestele de astăzi ale TIR-iștilor au pe agendă exact aceste două puncte importante pentru ei, spun reprezentanții acestora. TIR-iștii vor ca actuala guvernare să scoată de sub pragul de impozitare diurna, având în vedere că suntem singura țară europeană care face acest lucru.
Un alt punct pe agenda protestelor TIR-știlor de astăzi este și carantinarea șoferilor de TIR care transportă marfă în și dinspre ţări roşii şi galbene din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu COVID-19. Decizia Guvernului, în acest caz, este de intra în carantină după revnirea dintr-o astfel de țară, dacă nu sunt vaccinaţi sau nu avut COVID-19 în ultimele 3 luni. România este singura țară care a luat această decizie în ceea ce-i privește pe șoferii de TIR, acest lucru, spunând sindicaliștii, ducând la diminuarea numărului de șoferi și, implicit, a câștigurilor financiare.
În economia României, transportul de mărfuri are o pondere importantă, sumele ridicându-se la peste 22,3 miliarde euro în ultimii 4 ani. Șoferii de TIR-uri, prin transportul rutier şi serviciile conexe generează circa 5% din PIB-ul României. Sindicaliștii spun că în aces segment sunt angajați un număr total de peste 350.000 de persoane.
Două dintre asociațiile care au generat protestele TIR-iștilor de astăzi, Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 şi COTAR, s-au retras după ce actualul ministru de la finanțe, Dan Vîlceanu, le-a promis rezolvarea problemelor, cu precădere „corectarea demersurilor ANAF faţă de transportatori, prin Parlament”, spun reprezentanții celor două asociații, conform Mediafax.