Ultima parte a anului trecut și începutul acestui an, din păcate, a adus scumpiri la mai toate alimentele, în principal cele de bază. Din păcate veștile nu sunt bune, având în vedere produsele care se vor scumpi în Lidl, Kaufland și alte magazine din România, de la 1 septembrie.
Conform unor rapoarte publicate recent de Banca Mondială în aprilie 2023, România a făcut progrese impresionante în ceea ce privește creșterea performanțelor economice și a prosperității sale. Experții Băncii Mondiale mai spun că ”pandemia COVID-19 și invazia Rusiei în Ucraina au pus la încercare rezistența economiei românești și au exacerbat vulnerabilitățile structurale ale acesteia.”
Vezi și: Alimentele de bază care se ieftinesc în România. Câte produse au preț deja mai mic în Franța
În rapoartele enunțate anterior s-a pus accent mai mult pe sărăcia și disparitățile în materie de oportunități economice, pe diferențele mari și persistente între femei și bărbați în ceea ce privește participarea la forța de muncă și ocuparea forței de muncă, deficitele fiscale și de cont curent tot mai mari și constrângerile instituționale semnificative care împiedică utilizarea eficientă a resurselor.
Datele arată că anul trecut economia românească a avut o creștere de 4,8 %, spun experții. Această creștere a fost determinată de un consum privat puternic și de o relansare a investițiilor. Iar în ceea ce privesc perspectivele economice, acesta sunt temperate de repercusiunile războiului din Ucraina, iar riscurile sunt înclinate în sens descendent.
Vezi și: Alimentele consumate de milioane de români se pot ieftini. Vestea primită de la Guvern
În ultima parte a anului trecut, precum și în primele 6 luni din 2023, presiunile inflaționiste, în principal din cauza alimentelor și energiei, și-au pus amprenta pe economia românească, ceea ce a dus la o explozie masivă a prețurilor.
După învestirea noului guvern, condus de Marcel Ciolacu, printre primele decizii luate a fost și cea de plafonare a adaosurilor comerciale la cel puțin 14 alimente de bază, deși reprezentanții marilor retaileri au fost în dezacord cu propunerile premierului.
În cele din urmă, decizia a fost luată și OUG emisă, astfel că pe 30 iunie Marcel Ciolacu anunța și care sunt aceste produse la care adaosul comercial va fi plafonat. Conform noii OUG, adaosul comercial al procesatorului poate fi de maximum 20%, cota de adaos la distribuitor de maximum 5% și la vânzătorul final de 20%.
”Este prima țintă importantă asumată de acest Guvern și mă bucur că am reușit în doar două săptămâni să o avem pe masa Guvernului.
În acest fel, ajutăm, de fapt, la creșterea puterii de cumpărare pentru toți românii”, declara la finalul lunii trecute premierul Ciolacu.
Dar, deși inițial s-a dorit micșorarea prețurilor și nu plafonarea adaosului, efectele se vor resimți dur, având în vedere că sunt anunțate liste cu produsele care se vor scumpi în Lidl, Kaufland și alte magazine din România, de la 1 septembrie.
Cu alte cuvinte vom asista la noi majorări a accizelor la alcool și tutun, taxa de licențiere a jocurilor de noroc va crește, în aceeași situație fiind de la 1 septembrie și toate serviciile din HoReca.
Pe de altă parte, dacă ne uităm la lista cu produsele care se vor scumpi în Lidl, Kaufland și alte magazine din România, vom observa că majorări de prețuri vor fi la majoritatea alimentelor de bază, și vorbim aici de zahăr, ouă, lapte, etc, și dacă luăm în calcul media de 17% a scumpirilor la nivelul Uniunii Europene.
Deși s-a dorit o stabilizare a prețurilor, din păcate situația de criză generalizată la nivelul întregii Europe va veni ca un boomerang și pe piața românească, și vom asista la scumpiri masive de la 1 septembrie la mai toate produsele în Lidl, Kaufland și alte magazine din România.