Produsele alimentare vândute sub aceeași denumire și cu aceeași marcă și ambalaj nu ar trebui să difere între statele membre ale UE. Deși nu ar trebui să fie așa, din păcate există practica produselor cu dublu standard de calitate. Fie că vorbim de ulei de palmier sau ulei de floarea-soarelui, sirop de glucoză-fructoză sau zahăr, tot ceea ce cumpărăm, există la un nivel calitativ mult mai ridicat în alte state europene.
Practica produselor cu dublu standard de calitate a ridicat mari probleme la nivel european. Mai ales în statele care au aderat ulterior la blocul comunitar.
Au existat acuzații grave din partea noilor state membre ale UE din Europa Centrală și de Est. În marea majoritate s-au vândut alimente de calitate inferioară celor din Occident.
În 2011, Asociația Consumatorilor din Slovacia a efectuat teste de laborator pe coșuri de produse alimentare. Au făcut aceste teste, inclusiv la băuturi răcoritoare, ciocolată și cafea instantanee, care au fost cumpărate în opt țări ale UE. Rezultatele au arătat diferențe de calitate la majoritatea produselor comparate.
De atunci, au fost realizate mai multe anchete, studii și teste de către autoritățile de inspecție alimentară și organizațiile de consumatori din țările UE din Europa Centrală și de Est. Dovezile au început să se adune.
Guvernele Croației, Republicii Cehe, Slovaciei, Sloveniei, României și Ungariei au ridicat problema la Bruxelles. Ministrul ceh al agriculturii, Marian Jurečka, a declarat că Estul s-a săturat să fie „coșul de gunoi al Europei”.
Premierul bulgar Boyko Borissov a acuzat UE de „apartheid alimentar”. După o dezbatere publică aprinsă cu privire la această diferență de calitate a alimentelor, în 2017, Comisia Europeană a promis că situația se va schimba.
În 2021, reprezentanți ai Investigate Europe au mers la cumpărături pentru a afla dacă se mai folosește această practică. Investigațiile au fost făcute în Slovacia, Cehia și România, iar descoperirile au arătat că practica produselor cu dublu standard de calitate este regăsită în continuare.
Pe plan local, autoritățile române vor să interzică această practică, conform directivei date în urmă cu 5 ani, în 2017. Dar de la a dori și până la a face este o cale lungă, anevoioasă, spun cei în drept.
Conform actului european, comercianții vor fi obligați să menționeze pe etichete dacă există diferențe, în funcție de specificul culinar al zonei.
Pe de altă parte, reprezentanții OPC vor putea amenda comercianții găsiți cu practica produselor cu dublu standard de calitate. Adaptarea la nivel local a directivei europene, „Omnibus”, ar putea intra în vigoare în cel mai scurt timp.
Directiva privind punerea în aplicare și modernizarea, Directiva „Omnibus” a UE, a intrat în vigoare la 7 ianuarie 2020. Statele membre ale UE au avut termen până la 28 noiembrie 2021 pentru a o adopta. În același timp, au termen până la 28 mai 2022 pentru a o pune în aplicare.
Ca parte a inițiativei „New Deal pentru consumatori”, Directiva „Omnibus” vizează consolidarea și extinderea domeniului de aplicare a legislației UE în materie de protecție a consumatorilor. De asemenea, ea urmărește să modernizeze normele UE privind protecția consumatorilor pentru noile evoluții ale pieței.