31 oct. 2020 | 11:23

Prima mașină produsă în România nu a fost Dacia. Rușii au confiscat fabrica auto, iar românii l-au condamnat la moarte pe proprietar

Știri generale
Prima mașină produsă în România nu a fost Dacia. Rușii au confiscat fabrica auto, iar românii l-au condamnat la moarte pe proprietar
Prima mașină românaesca a fost construita de Nicolae Malaxa

Știați că Malaxa 1C a fost primul vehicul românesc fabricat în Reșița, în anul 1945, imediat după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial? Astfel, la această mașină au lucrat și tehnicieni de la IAR Brașov, care era prima fabrică de avioane din România.

Prima mașină produsă în România nu a fost Dacia

De altfel, presa postbelică a relatat despre Malaxa 1C, care a fost botezată după numele inginerului Nicolae Malaxa, un reputat întreprinzător al perioadei de după cel de-al Doilea Război Mondial.

„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A. S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era ‘totul în spate’, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”, a notat presa timpului, citată de auto-bild.ro.

Astfel, între anii 1945 şi 1947 au fost produse circa 200 de maşini Malaxa. Însă din cauza condiţiilor economice destul de grele existente pe întregul continent, dar şi în România, nu s-a putut trece la producţia de serie. De asemenea, după sosirea la putere a sovieticilor, producţia a fost oprită şi linia de asamblare a fost mutată în Rusia, la Podgorye.

Cine a fost Nicoale Malaxa

Nicoale Malaxa a fot unul dintre cei mai controversați oameni de afaceri din perioada interbelică. Acesta a construit un imperiu. El s-a născut în 1884 la Huși, tatăl lui era un om bogat. După ce a făcut liceul la Iași, acesta a plecat în Germania unde a luat cursuri de Inginerie la Universitatea Politehnică. După ce s-a reîntors în țară, s-a apucat de afaceri, iar una dintre primele a fost fabrica de ulei vegetal, Mândra Bârlad, deschisă în 1912. El asigura calificarea ucenicilor săi, dar și asitența medicală. Tot la Bârlad el a construit și un atelier de prelucrări mecanice prin așchiere, o turnătorie și un atelier de reparații auto. Au urmat apoi alte fabrici. În 1927, uzinele Malaxa fabricau prima locomotivă cu abur fabricată în România. În mai 1941, lui Malaxa i-au fost confiscate uzinele, fiind acuzat de colaboraționism cu legionarii. El a construit apoi primul automobil românesc. În anul 1948 naționalizarea i-a confiscat toată averea, iar omul de afaceri a emigrat în SUA. Regimul comunist l-a condamnat la moarte pentru crime de război în contumacie. Nici în SUA el nu avut un statut foarte bun. A fost cât pe ce să fie expulzat după ce CIA îi descoperă trecutul politic tenebros, inclusiv donațiile financiare către Garda de Fier. A murit în 1965 la New Jersey.

Parteneri
Divorț neașteptat în lumea mondenă. O cunoscută artistă de muzică populară s-a despărțit în secret
Redactia.ro
Destinația superbă din Grecia, supranumită și „Insula Apocalipsei”, care se află în topul celor mai bune locuri pentru vacanță în 2025. Puțini români au ajuns aici
Click.ro
Românii, obligați să își recicleze hainele vechi. Ministrul Fechet a explicat ce trebuie să facem cu ele
Digi24
Imagini cu Mihaela Prigoană! Văduva afaceristului este cu mult mai tânără decât el FOTO
Vocea.biz
Imaginile pe care Roxana Nemeș le-ar vrea uitate! Cum s-a fotografiat pe vremea când se iubea cu Radu Groza, impresarul ei / FOTO
Unica.ro
Pensionarii care ar putea primi până la 3.000 de lei. Se dau în tranșe
EVZ.ro
DeSanto, prima reacție după conflictul cu Jador: „Iubiți pe cine nu trebuie”. Cum a răspuns când a fost întrebat de banii pe care ar trebui să-i dea manelistului
Spynews
Verdictul care îl distruge pe Călin Georgescu: Hotărârile sunt definitive și general obligatorii. Va fi constatată ca inadmisibilă
Capital.ro
WOW, ce palat! Cum arată vila din Pipera a familiei Borcea. Imagini de Crăciun cu gemenele și frățiorul Milan. Prințesele lui Borcea sunt ca două păpuși
Avantaje
VIITORUL PREȘEDINTE al ROMÂNIEI! RĂSTURNARE TOTALĂ după ULTIMUL SONDAJ
Mediaflux
Dubaiul e mai mic decât Bucureștiul! Gabi Bădălău, suspicios de aproape de Daria, fosta lui Bodi, cea cu care a înșelat-o pe Bianca! Disperat să îi atragă atenția vedetei?
Spynews.ro
Zodiile care vor avea 5 ani plini de noroc, începând cu 2025. Trăiesc cea mai bună perioadă a lor: succes uriaș, mai ales financiar, călătorii în străinătate
Realitatea.net
Cum a reușit un avion să decoleze în 2025 și să aterizeze în 2024. Cum a fost posibil să se întâmple așa ceva. Care e explicația
Antena 1
Cine a inventat CNP-ul și CE ASCUNDE ultima CIFRA a CNP-ului? Dacă ai 3 sau 8 însemană că...
Shtiu.ro