Pe 23 august 2023, un avion privat care transporta parte din Grupul Wagner s-a prăbușit. Prăbușirea a avut loc la nord-vest de Moscova și i-a ucis pe toți cei aflați la bord, anunța agenția aviatică rusă. Conform primelor informații, inclusiv Evgheni Prigojin, șeful grupului de mercenari, se afla în avion. Ulterior au apărut și primele confirmări, dar și previziunea tulburătoare a stewardesei din avionul lui Prigojin.
Ziua de 23 august 2023 va rămâne, cel puțin în memoria mercenarilor Wagner, ca o zi neagră. Avionul privat, prăbușit la nord-vest de Moscova, i-a adus sfârșitul liderului grupării, Evgheni Prigojin, precum și a altor membrii importanți din gruparea de mercenari.
Dacă în primele ore de la accidentul aviatic erau doar speculații cu privire la prezența liderului Wagner în avion, ulterior au apărut și confirmările, iar conform unor surse, s-a făcut și identificarea acestuia de către alți membrii Wagner.
Suntem deja la trei zile de la accident, iar presa rusă și occidentală spune că s-au găsit înregistrările de zbor de la avionul lui Prigojin, acestea fiind recuperate de anchetatorii din cadrul agenției aviatice ruse.
De altfel, în cursul acestei zile, autoritățile aviatice ruse au confirmat că au recuperat ”cutia neagră” a înregistrărilor de zbor de la locul prăbușirii avionului în care se presupune că se afla Evgheni Prigojin.
Imediat după anunțul accidentului, au apărut și speculațiile pe marginea acestuia, alimentate și de recentele evenimente din Rusia, evenimente ce l-au avut în prim plan pe Prigojin și tentativa sa de puci din iulie.
Noi rapoarte spun că un șef al serviciilor secrete rusești din cadrul GRU este suspectat că s-ar putea afla în spatele morții șefului Wagner, Evgheni Prigojin.
Este vorba despre Generalul-maior Andrei Averianov, acesta fiind suspectat în legătură cu accidentul aviatic despre care se crede că l-a ucis pe liderul Wagner, au declarat surse din serviciile de informații britanice și ucrainene.
Conform informațiilor, Averianov conduce Unitatea 29155 a GRU, serviciile secrete militare rusești
Unitatea a desfășurat și desfășoară operațiuni pe teritoriul străin la ordinul lui Vladimir Putin, și este legată de mai multe asasinate, inclusiv de cel al spionului rus Alexander Litvinenko.
Tot în aceste zile, mai scrie presa occidentală, ar fi apărut și uninterviu legat de una din persoanele aflate la bordul avionului prăbușit pe 23 august la nord-vest de Moscova, fiind vorba de una din stewardese.
Conform unor surse, stewardesa, pe numele ei Kristina Raspopopova, membră a echipajului de cabină, era în așteptarea unui ”apel important”, încă din ziua de luni, potrivit familiei. Aceștia au spus că ea știa doar că va călători miercuri sau joi.
Kristina Raspopopova, în vârstă de 39 de ani, a fost identificată ca făcând parte din echipaj de către fratele ei, Evgheni Raspopopov, procuror adjunct în regiunea Cheliabinsk.
Kristina lucra ca membru al echipajului de cabină, asistându-i pe piloții Rustam Karimov, 29 de ani, și Alexei Levshin, 51 de ani. Toți cei trei membri ai echipajului și cei șapte pasageri au fost declarați morți miercuri, după ce avionul a dispărut de pe radar, după ora locală 18.00.
Fratele acesteia, conform surselor, a declarat pentru canalul de telegrame VChK-OGPU că sora sa a călătorit la Moscova cu doar câteva zile în urmă, unde aștepta să lucreze pe un zbor spre Sankt Petersburg.
Ea nu ar fi știut că șeful Wagner ar fi fost la bord sau că acesta ar fi fost ultimul ei zbor. Evgheni Raspopopov ar mai fi declarat că sora sa nu știa când vor zbura, deoarece avionul era ”în reparații înainte de plecare”, acesta menționând că sora sa i-ar mai fi declarat că ”se întâmplă ceva ciudat”.
Însoțitoarea de zbor a ținut un blog personal pe rețelele de socializare. Ultima postare a fost cea a unei valize împachetate și a micului dejun la Moscova.
Se știa că Embraer Legacy 600 aparținea grupului Wagner, iar avionul cu marcajul de înmatriculare RA-02795 a mai fost văzut zburând de la Moscova la Minsk, în Belarus, în urma revoltei Wagner din iunie, potrivit Reuters, fiind înregistrat pe numele MNT-Aero, o filială a Wagner
Avionul privat de pasageri avea o vechime de 16 ani și nu avea un istoric de reparații serioase. Acesta a intrat în posesia lui Prigojin în 2018 și a fost reînregistrat în septembrie 2020, după sancțiunile privind vânzările de aeronave rusești.
Producătorul de avioane Embraer a declarat miercuri, conform Reuters, că este la curent cu incidentul, dar nu avea informații suplimentare.
Dosarele de service ale avionului erau în ordine și în ultimii 20 de ani a fost înregistrat un singur incident aerian în care a fost implicat acest model.
În ciuda restricțiilor privind piesele de avion vândute în Rusia, aceștia au precizat că o defecțiune mecanică era extrem de puțin probabilă.