Nu trece ziua, și aflăm de noi amenzi date de CNA posturilor TV din România. Ultimul pe lista amendaților este Taraf TV, justificarea forului fiind calitatea îndoielnică a unei emisiuni difuzate de postul în cauză. Decizia de a amenda Taraf TV a venit după ce fuseseră emise deja două somații, neluate în considerate de conducerea postului.
De-a lungul anilor, telespectatorii români au fost obișnuiți cu emisiunile de tip teleshoping. Dar de la asta și până la ce transmit cei de la Taraf TV este cale lungă.
La această concluzie s-a ajuns în ultima ședință a CNA, Monica Gubernat, membru CNA, catalogând producția ca fiind „o struțo-cămilă”.
„Emisiunea începe ca o variantă de teleshopping, în sensul că se dau acele cupoane digitale, dar apoi continuă cu o variantă de concurs, pentru că sunt premii care se anunţă, premiile cresc, dar nu se acordă, pentru că niciun telespectator nu reuşeşte să descopere jokerii puşi în concurs. Eu cred că e o struţo-cămilă”, a fost opinia Monicăi Gubernat, membru CNA, conform PaginadeMedia.
Conform PaginadeMedia, decizia de a amenda postul vine după ce forul a emis pe adresa postului cel puțin două somații în care li se atrăgea atenția asupra formatului acestei producții.
Deși catalogată ca emisiune de teleshoping, în fapt, emisunea era un concurs care și taxa apelanții cu „o taxă de apel disimulată”, mai spun membrii CNA. (vezi comunicatul emis de CNA)
Ca urmare a acestei situații, în ședință s-a decis o amendă de nu mai puțin de 5000 de lei pe numele Taraf TV, justificarea venind din partea domnului Valentin Juncan: „Emisiunile, pentru a fi corect încadrate, trebuie să fie ori emisiuni teleshopping, ori emisiuni concurs.”
Formatul propriu-zis al emisiunii, deși catalogată ca emisiune de tip teleshoping, este cu totul altul, spun membrii CNA. În fapt, cei care răspund la ghicitoarea propusă de Taraf TV, sunt taxați cu 2,38 euro pe apel.
Genul acesta de program nu se încadrează in tipul declarat oficial, ci intră la categoria concursuri TV, și telespectatorii trebuie anunțați că sunt taxați pentru apel.
„Pentru cei 2,38 de euro cheltuiţi, organizatorii concursului le oferă un cupon digital.
Concurenții îl pot cheltui achiziţionând produse de pe un site, care are de vânzare 16 produse, toate la preţul de 5,99 de lei, printre care tatuaje temporare, pieptene sau aparate de ras pentru sprâncene.
Mai mult, cei care comandă mai au de plătit şi costurile cu transportul: 24,99 de lei.”, spune PaginadeMedia.
Invitați în ședință, reprezentanții Tarar TV se apără, declarând că „este de fapt o acţiune de marketing”. Justificarea a fost făcută în fața membrilor CNA, care nu au acceptat-o.
Valentin Juncan a readus în discuție legea Audiovizulaului. Acesta a specificat clar că emisunea difuzată de Taraf TV se încadrează la concursuri, și nu la emisiuni de teleshoping:
„Hai să pornim de la Legea Audiovizualului şi de la Cod. Acestea sunt elementele care stau la baza funcţionării legale a tot ce se întâmplă în audiovizual.
Avem două categorii: emisiuni de teleshopiing şi emisiuni tip concurs. Nu pot să existe emisiuni mixte, cu amestecături. Ele, pentru a putea fi încadrate corect în lege şi în cod, trebuie să fie ori emisiuni teleshopping, care sunt definite ca atare, ori emisiuni concurs, care sunt încadrate şi explicate.
Noi nu trebuie să ne întrebăm cum să rezolve dânşii. Dâşii trebuie să găsească o soluţie de a respecta legea.”, spune Valentin Juncan.
La finalul ședinței, cu toate argumentele aduse de cei de la Taraf TV, CNA a închis întâlnirea cu amenda de 5.000 de lei, pe care postul este obligat să o plătească.