Măsurile de ieftinire a produselor alimentare, promovate de Guvern, par să fie în declin rapid, pe măsură ce prețurile cresc într-un ritm alarmant. Analistul economic Adrian Negrescu a explicat motivul pentru care această problemă se agravează și de ce plafonarea prețurilor a fost un eșec de la început.
Unul dintre cei mai importanți experți români ai momentului, respectiv, analistul economic Adrian Negrescu, a explicat ce înseamnă pentru români plafonarea prețurilor la alimentele de bază.
Potrivit acestuia, această înțelegere între Guvern și marii retaileri, de a ieftini prețul unor alimente pentru o anumită perioadă, reprezintă „o frumoasă teorie socială”. Mai mult, acesta a sugerat că fenomenul se potrivește perfect cu proverbul românesc „Orice minune ține trei zile”, sugerând că efectele pozitive au fost doar temporare, iar ulterior, prețurile au crescut îngrijorător.
Adrian Negrescu a făcut referire și la Marcel Ciolacu, despre care spune că este printre singurii români care reușesc cu suma de 100 de lei să cumpere aproape orice este nevoie pentru o casă.
Această afirmație vine după ce, premierul a postat pe pagina sa de Facebook un bon în valoare de 100 de lei, care reprezintă suma cheltuită de el după ce și-a ”umplut” coșul de cumpărături într-un supermarket.
Analistul susține că, în situația actuală a prețurilor din piață, cel mai mult au de suferti cetățenii cu venituri modeste, adică minime, pentru care, fiecare zi este un test de supraviețuire.
Mai mult, specialistul susține că statisticile Eurostat indică faptul că românii sunt printre cei mai expuși riscului de sărăcie din UE.
Din păcate, țara noastră se află pe locul doi în Uniunea Europeană, în ceea ce privește inflația, iar inflația la produsele alimentare este chiar mai mare decât inflația generală în țară.
Analistul economic susține că înțelegerea dintre Guvern și Asociația Marilor Reţele Comerciale din România privind colaborarea și mecanismul voluntar de reducere a prețurilor la alimente de bază, nu reprezintă decât o învelire a promoțiilor marilor retaileri sub o altă formă, în mare parte înșelătoare.
Adrian Negrescu consideră că această ieftinire a produselor aduce un plus de imagine pozitivă politicienilor, pentru alegerile care urmează să vină, cât și lanțurilor de hypermarketuri, care își arată empatia față de clienți.
„Guvernanții au încercat și au reușit cumva să-i convingă pe marii retaileri să continue cu promoțiile, iar acestea au fost cumva puse sub umbrela Guvernului României.
Doar că am văzut că ieftinirile au fost mai mult în comunicatele oficiale, iar Consiliul Concurenței a făcut niște calcule din burtă, ca să dea bine. Dar ceea ce contează cu adevărat, adică produsele de bază în alimentația românilor s-au ieftinit cu câteva procente inițial, apoi prețurile au continuat să crească”, a transmis analistul, pentru adevarul.ro.
Din păcate, ceea ce majoritatea dintre noi a văzut la raft, analistul economic confirmă. Acesta susține că scăderile anunțate au fost reale, însă marii retailer nu au lăsat lucrurile așa, ci au scumpit alte produse decât cele anunțate, astfel că, la final, tto comercianții au ieșit în câștig.
„Sigur că au fost câteva produse care s-au ieftinit cu câțiva bani, dar între timp celelealte produse s-au scumpit pentru că, în realitate, comercianții nu au vrut să piardă, așa că au combinat scăderile unor adaosuri comerciale cu creșterea altora. La final, lor le-a dat cu plus. Adică, tot noi plătim”, susține expertul.