Piaţa Unirii din Bucureşti, în pericol de prăbuşire. Mii de maşini trec zilnic pe acolo, avertismentul specialiştilor

de: Ștefan R. Apostol
18 04. 2023

În inima Bucureștiului se construia ceea ce astăzi cunoaștem ca fiind Piața Unirii. Dar, de-a lungul anilor, au fost făcute mai multe intervenții de infrastructură, inclusiv construcția metroului, ceea ce a dus la deteriorarea platoului de beton de aici, platou ce susține întreaga zona de carosabil și nu numai. Conform ministrului Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, sunt nevoie de 150 de milioane de euro pentru repararea platoului de beton din Piața Unirii, altfel există pericolul de prăbușire.

Piața Unirii, o istorie ce datează de aproape 150 de ani

În urmă cu două secole, în 1872 în Piața Unirii aveau să apară celebrele Hale Centrale, un adevărat furnicar de oameni, comercianți și lumea pestriță a acelor zile.

Ulterior, aici avea să apară din ce în ce mai multe edificii istorice importante, doar dacă ne amintim de celebrul Spitalul Brâncovenesc, despre care publicația „Bucureștii vechi și noi” scrie că „era nu doar o moștenire istorică pretioasă și o prezență grandioasă, ci și un centru medical de elită.

Vezi și: Liniile de tramvai și troleibuz care vor fi suspendate în București. Ce apare în locul lor

„Se înscriau într-o modernizare firească şi necesară a Bucureştilor”

Din momentul venirii Regelui Carol al II-lea, întreg platoul de aici avea să treacă printr-o nouă reorganizare, fiind amenajate aici zone cu straturi de iarbă cu flori și bazine cu fântâni, iar aleea Mitropoliei a fost amenajată cu două rânduri de castani.

Vezi și: Metrorex face reparații la Piața Unirii. Toți călătorii care merg cu metroul trebuie să afle

După terminarea războiului și venirea comuniștilor, începând cu anii 50, în zona Piața Unirii aveau să apară celebrele magazine Unirii și Cocor, iar din 1960 s-a trecut la o nouă sistematizare a întregii zone, despre care aceeași publicație menționată anterior spune că:

„Aceste modificări majore, deşi au inclus efecte nedorite, se înscriau într-o modernizare firească şi necesară a Bucureştilor.

Planul conceput şi pus în practică de sistematizare şi construcţie a Centrului Civic în anii ’80 a fost însă dezastruos prin dimensiunea demolărilor şi prin introducerea în organismul oraşului, construind un bulevard lung de 5km şi foarte lat, a unei axe est-vest, arbitrară faţă de să evoluţia istorică.”

Azi, Piaţa Unirii din Bucureşti este în pericol de prăbuşire

După intervențiile majore din perioada sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu, întreg platoul din Piața Unirii a început să se degradeze, iar infrastructura acestuia a început să cedeze. Așa se face că astăzi specialiștii trag un semnal de alarmă, spunând că există riscul ca întreaga zonă să se preăbușească.

În acest sens, spune Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, sunt nevoie de 150 de milioane de euro pentru repararea platoului de beton din Piața Unirii, altfel există pericolul de prăbușire.

„Există un raport de expertiză pe care îl deținem în urmă sesizărilor și a discuțiilor cu beneficiarul proiectului, adică Primăria Sectorului 4.

Pe baza acestui raport de expertiză și a propunerii Primăriei Sectorului 4, Ministerul Dezvoltării, cu decizia guvernului, va promova finanțarea acestui proiect de investiție important pentru București”, a declarat la Digi24 Cseke Attila, ministrul Dezvoltării.

„Vom asigura finanțarea de peste 150 milioane de euro pentru Piața Unirii”

Conform ministrului, după ce se va trece de etapa de achiziții publice, lucrările ar putea începe anul viitor în Piața Unirii, saul cel târziu  în 2025, iar termenul de predare a lucrărilor ar fi de numai doi ani. În același timp ministrul a spus că executivul își asumă această finanțare de 150 de milioane de euro:

„Vom asigura finanțarea de peste 150 milioane de euro că Primăria Sectorului 4 să poate realiza acest obiectiv care presupune demolarea completă a structurii de rezistență care susține planșeul și refacerea cu un sistem modern care să fie garantat cel puțin 100 de ani.”, mai declarat ministrul.

Rămâne de văzut când vor începe lucrările propriu-zis și cum vor gestiona oficialitățile traficul în zonă, știut fiind faptul că ii de maşini trec zilnic pe acolo.