În ce condiții se face pensionare pe caz de boală 2024? Există mai multe categorii de persoane care pot beneficia de pensie de boală. Pensia de invaliditate se acordă anumitor persoane care și-au pierdut din capacitatea de muncă din cauza unor accidente de muncă și ale bolilor profesionale sau neoplazii, schizofrenie, SIDA sau a bolile obișnuite și a accidentelor care nu au legătură cu munca.
Pensia de invaliditate – cui i se acordă
Pensia pentru invaliditate, cunoscută și sub denumirea de pensie pe caz de boală, este acordată conform legii unor persoane care și-au pierdut capacitatea de muncă din diverse motive, inclusiv accidente de muncă, boli profesionale, boli obișnuite sau accidente care nu sunt legate de muncă.
Vezi și: Care va fi cea mai mare pensie din România din ianuarie 2024. Foarte mulți români nu câștigă atâția bani într-un an
Elevii, ucenicii și studenții care și-au pierdut capacitatea de muncă din cauza unor accidente de muncă sau boli profesionale pot, de asemenea, să se încadreze pentru această pensie.
Potrivit Ministerului Muncii, pensia pe caz de boală se acordă în funcție de gradul de invaliditate:
Gradul I: pierderea totală a capacității de muncă și a capacității de autoservire, necesitând asistență permanentă din partea unei alte persoane.
Gradul II: pierderea totală a capacității de muncă, cu păstrarea capacității de autoservire.
Gradul III: pierderea a cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, dar persoana poate presta o activitate profesională cel puțin jumătate din timpul normal de muncă.
Pensionare pe caz de boală 2024
Pentru a obține pensia pe caz de boală, persoanele care se încadrează în unul dintre aceste grade de invaliditate trebuie să urmeze câțiva pași simpli. Ai nevoie de următoarele acte:
Vezi și: Pensiile care se vor majora mai mult în 2024. Anunțul făcut de șeful Casei Naționale de Pensii
- cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate;
- carnetul de muncă;
- carnetul de muncă pentru membrii CAP;
- carnetul de asigurări sociale pentru agricultori;
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
- actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original;
- livretul militar (original);
- diploma de absolvire a învăţământului universitar şi adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior din care să rezulte durata normală, perioada efectuării studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
- adeverinţă privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme), dacă este cazul;
- procura specială pentru mandatar;
- acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
- alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie (de ex. Certificatul de încadrare în grad de handicap);
- decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);
- Adeverința din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);
- copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională, unde este cazul.
Procesul de pensionare pe caz de boală
Pentru început, trebuie să depui cererea la cabinetul de expertiză medicală din cadrul casei teritoriale de pensii competente, în funcție de domiciliu.
Apoi urmează furnizarea de documente, inclusiv actul de identitate, documente medicale și o adeverință de la angajator, care să ateste perioada concediului medical din ultimele 12-24 luni.
Vezi și: Românii care vor putea ieși cu 5 ani mai devreme la pensie. Singura condiție pe care trebuie să o îndeplinească
După examinarea medicală și analizarea documentației, medicul expert completează raportul de expertiză medicală și emite decizia medicală asupra capacității de muncă.
Decizia medicală poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia Medicală de Contestații.
În cazul în care invaliditatea este consecința unui accident de muncă, unei boli profesionale sau altor circumstanțe specifice, persoana poate beneficia de pensie de invaliditate, indiferent de stagiul de cotizare.