Deși începutul de an școlar este încă în ceață și nu se știe exact cum se vor desfășura orele de curs, atât la nivel preuniversitar, cât și universitar, actualul Ministru al Educației anunță schimbări în ceea ce însemană derularea orelor și notarea elevilor la clasă.
În ultima vreme Monica Anisie a anunțat mai multe modificări în ceea ce înseamnă orele de curs, mai ales la nivel preuniversitar, modificări ce au adus după sine și reacții, atât din partea societății cât și din partea unor oficiali. Una din modificările anunțate de ministru Anisie are în vizor și modalitatea de notare a elevilor la ora de curs la anumite materii, domnia sa sugerând să se facă prin calificative, nu prin note, așa cum era până la data anunțului acesteia.
Printre materiile vizate se află, implicit, orele de curs, și Religia, iar reacțiile nu au fost așteptate prea mult. Mai mult de-atât reacțiile au venit direct de la Înalt Prea Sfinția Sa, Patriarhul Daniel, nemulțumit de această decizie, declarând că propunerea Monicăi Anisie este „un afront adus statutului acestei materii ca disciplină școlară”.
Nemulțumit de propunerea de schimbare a evaluării elevilor la ora de Religie, Patriarhul Daniel i-a trimis acesteia o scrisoare deschisă în care critică modul în care se fac aceste schimbări, fără consultări prealabile, atât cu părinții, cât și cu ceilalți factori implicați în sistemul de educație din România. Scrisoarea Prea Sfinției Sale, Patriarhul Daniel este, pe cât de sinceră, pe atât de critică și dură.
”În conformitate cu prevederile constituţionale, cu Legea educaţiei naţionale şi cu voinţa majorităţii părinţilor elevilor, vă rugăm să asiguraţi prezenţa disciplinei şcolare Religie în trunchiul comun, în noile Planuri-cadru pentru învăţământul primar, gimnazial şi liceal, precum şi evaluarea elevilor la această disciplină, pe bază de note, nu prin calificative. Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară.
Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor. Efortul depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat”. Religia constituie parte integrantă şi definitorie a culturii europene. Fără cunoştinţele referitoare la aceasta nu putem înţelege istoria şi cultura acestui continent. De aceea, în aproape toate ţările europene, Religia se predă în cadrul sistemului de învăţământ public.Valorile oferite de educaţia religioasă sunt reper spiritual esenţial şi liant existenţial între toate cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte discipline şcolare”, se arată în scrisoarea deschisă a Patriarhului Daniel către Ministerul Educației.