Paradoxul românesc: mesajul pro-gay folosit în propaganda anti-gay
Referendumul de revizuire a Constituției, cunoscut și drept „referendumul anti-gay”, se va desfășura pe 6 și 7 octombrie. Până atunci, propaganda pentru vot funcționează la maximum.
Prin București și alte orașe din România, dar și pe internet, au început să circule afișez de propagandă anti-gay. Unele sunt create sub culorile steagului LGBT, altele au fost făcute în culorile USR. Unul iese în evidență cel mai tare.
E vorba de-o poză cu trei centuri de pe avion însoțită de mesajele „Pune-o corect!” și „Votează da!”. Imaginea are aproape un an de când există și, inițial, a fost folosită într-un mesaj pro-gay.
În august 2017, compania aeriană KLM din Olanda a publicat pe Twitter imaginea cu cele trei centuri. Textul care o însoțea era următorul: „Nu contează cu cine faci click. #PrideAmsterdam fericit”.
Intenția KLM era de a-și arăta susținerea față de comunitatea LGBT din Amsterdam și din lume în preajma paradei Olanda.
Partea proastă a fost că cei care au văzut poza și mesajul au criticat compania pentru analogie. Unul dintre critici ba chiar a observat ironia: nu poți supraviețui unei prăbușiri decât dacă ești heterosexual.
Oricum, KLM a retras poza. Ea a rămas însă în istoria internetului de unde a fost găsită și reciclată într-o abordare anti-gay în România.
Sigur, au fost făcute câteva modificări ca să pară cât mai „naturală” pentru contextul referendumului anti-gay.
Dacă acest referendum părea o treabă simplă, cu o întrebare cu „da” sau „nu” pentru revizuirea Constituției, lucrurile s-au schimbat când a fost aleasă întrebarea de pe buletinele de vot. Aceasta n-are nicio treabă cu „familia tradițională”, cu „familia” sau cu minoritățile sexuale.
Întrebarea e: „Sunteţi de acord cu legea de revizuire a Constituţiei României în forma adoptată de Parlament?”. Astfel, „legea de revizuire” poate cuprinde o mulțime de alte articole modificate alături de articolul 48 care vizează familia și membrii care o compun.