Orice persoană cu studii superioare ar putea să devină profesor. Nu mai e nevoie de module de pregătire sau masterat didactic. Oricine are studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, conform unei excepții din proiectul Legii învățământului preuniversitar.
Persoanele care vor să fie cadre didactice și au studii superioare ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), după cum se specifică în documentul citat.
Cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost puse în dezbatere publică până în data de 24 august, iar după această etapă vor fi ajustate în funcție de propunerile făcute și aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Conform acestor proiecte, există modificări în ceea ce privește titularizarea profesorilor.
„(1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale”, prevede art. 127 din proiectul de lege.
Astfel, traseul este mult mai facil pentru o persoană care nu are formarea necesară și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultăți din domeniu.
Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți”.
„Cred că trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale și așa mai departe. Tocmai de aceea, Centrul Național pentru Formarea și Dezvoltarea Carierei Didactice va avea ca scop principal o cartografiere a nevoilor de formare profesională, va fi o instituție esențială”, a completat Ioana Lazăr, potrivit edupedu.ro.
Până acum, formarea inițială a profesorilor se făcea prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termina cu 5 la disciplina pe care intenționa să o predea în preuniversitar.
Pentru un BestRucsac personalizat cu eroul preferat al copilului tău, pe bestmag.ro foloseste codul „playtech” și beneficiezi de o reducere de 5% la orice model de rucsac sau troller.