Dacă ajungi dincolo de ocean, în Statele Unite ale Americii, ca turist român, s-ar putea să ai o mare surpriză, mai ales dacă ajungi în celebrul stat Illionois. Aici, în urmă cu aproape 180 de ani, se stabileau de-o parte și de alta a râului Fox, mai multe comunități de români. Românii ajunși aici au stabilit două comunități, East Aurora și West Aurora. Majoritatea dintre ei plecau de pe aceste meleaguri pe la 1840, ca urmare a situației tensionate din cele trei regate, marea majoritate migrând din Translivania, 8 ani mai târziu, după Revoluția de la 1848.
Puțini locuitorii ai „Orașului luminilor”, cum este astăzi cunoscut, își mai aduc aminte despre începuturile sale.
Situat în principal în comitatele DuPage și Kane, este al doilea cel mai populat oraș din statul Illinois, după Chicago, și al 124-lea cel mai populat oraș din Statele Unite.
Populația a fost de 197.899 de locuitori la recensământul din 2010 și a fost estimată la 197.757 de locuitori în 2019.
Fondat în cadrul comitatului Kane, limitele orașului Aurora s-au extins în comitatele DuPage, Will și Kendall.
Cândva un oraș manufacturier de dimensiuni medii, Aurora a crescut începând cu anii 1960.
Între 2000 și 2009, Biroul de recensământ al SUA a clasat orașul pe locul 46 în topul celor mai rapide creșteri cu o populație de peste 100.000 de locuitori.
În 1908, Aurora a adoptat porecla „Orașul luminilor”, deoarece în 1881 a fost unul dintre primele orașe din Statele Unite care a implementat un sistem de iluminat stradal complet electric.
În Aurora se află, de asemenea, peste 50 de case din catalogul Sears și șapte case Lustron din oțel.
Hollywood Casino Aurora, o unitate de jocuri de noroc pe docuri cu 1.200 de posturi de joc, este situat de-a lungul râului în centrul orașului Aurora.
Orașul este împărțit în trei regiuni, West Side, pe malul vestic al râului Fox, East Side, între malul estic al râului Fox și linia de demarcație a comitatului Kane/DuPage, și Far East Side/Fox Valley, care se întinde de la linia de demarcație a comitatului până la granița estică a orașului cu Naperville.
Și aici intervine partea interesantă. În perioada anilor 1840 – 1849, datorită situației tensionate din cele trei regate românești, mulți români luau calea pribegiei.
Mare parte din ei se stabileau pe cele două maluri ale râului Fox, construind aici două comunități, West Side Aurora și East Side Aurora.
Cei mai mulți români ajungeau aici după 1848, majoritatea dintre ei venind din Transilvania ocupată de Austro-Ungari.
Numărul miganților români ajunsese la aproximativ 1.200 de persoane, ulterior luându-se decizia de a unifica cele două comunități într-una singură, sub numele de orașul Aurora.
Dar, cum orgoliile mărunte au ieșit la suprafață, au fost mari probleme în organizarea administativă a noului oraș.
Așa că, în cele din urmă, s-a luat decizia ca primăria să fie pe un teren neutru, fiind construită pe insula Stolp, unde se află și astăzi centrul istoric al orașului.
Pe măsură ce orașul a crescut, a atras numeroase fabrici și locuri de muncă.
În 1856, Chicago, Burlington and Quincy Railroad și-a amplasat casa rotundă și atelierul de locomotive în Aurora, devenind cel mai mare angajator al orașului, rang pe care l-a deținut până în anii 1960.
Restructurarea industriei feroviare a dus la pierderea locurilor de muncă, deoarece numărul căilor ferate s-a redus și acestea au renunțat la liniile destinate traficului de pasageri.
Calea ferată Burlington Railroad a avut trenuri de pasageri cu program regulat spre Chicago.
Industriile grele din partea de est au oferit locuri de muncă pentru generații de imigranți europeni, care au venit din Irlanda, Marea Britanie, Scandinavia, Luxemburg, Germania, Franța, România și Italia.
Combinația acestor trei factori, un oraș puternic industrializat, un râu considerabil care îl diviza și magazinele căii ferate Burlington, a explicat o mare parte din dinamica istoriei politice, economice și sociale a orașului Aurora.
Orașul a susținut deschis aboliționismul înainte de Războiul Civil American.
Migranții mexicani au început să sosească după Revoluția mexicană din 1910. Din punct de vedere social, orașul a avut o atitudine progresistă în ceea ce privește educația, religia, bunăstarea și femeile.
Primul district școlar public gratuit din Illinois a fost înființat în 1851 aici, iar orașul a înființat un liceu pentru fete în 1855.
Orașul s-a dezvoltat ca un centru de producție și a continuat până la începutul anilor 1970, când s-au închis atelierele feroviare.
În curând, multe alte fabrici și zone industriale s-au mutat sau au ieșit din uz. Până în 1980, în oraș funcționau puține zone industriale, iar șomajul a urcat la 16%.
La sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 1980, a început dezvoltarea părții de extremă est de-a lungul zonelor Eola Road și Route 59.
Deși acest lucru a fost benefic din punct de vedere financiar pentru oraș, a atras afacerile de vânzare cu amănuntul și industria prelucrătoare din centrul orașului și din sectoarele industriale din zonele apropiate East Side și, respectiv, West Side, slăbindu-le.
La mijlocul anilor 1980, rata criminalității a crescut vertiginos, iar bandele de stradă au început să se formeze. În această perioadă, Aurora a devenit un oraș mult mai divers din punct de vedere etnic.
Populația latino-americană a început să crească rapid în oraș în anii 1980. La sfârșitul anilor 1980, mai multe parcuri de afaceri și industriale au fost înființate la periferia orașului.
În 1993, în centrul orașului a fost construit Hollywood Casino, care a contribuit la prima reamenajare a zonei centrale din ultimii aproape douăzeci de ani.
La sfârșitul anilor 1990, au început să se dezvolte mai mult zonele rurale și orașele din afara orașului Aurora.
Subdiviziunile au apărut în jurul orașului, iar populația din Aurora a crescut vertiginos.
Astăzi, Aurora este un oraș divers din punct de vedere etnic, cu aproximativ 200.000 de locuitori.
Zonele istorice din centrul orașului sunt reamenajate, iar în tot orașul se construiesc noi ansambluri.