Pentru unii ar putea părea, relativ, ușor să stai toată ziua pe un scaun și să dai din două, trei manete, și să apeși pe câteva butoane, când conduci un tramvai. Dar realitatea este cu totul alta, mai ales din scaunul unui vatman, într-un oraș aglomerat ca Bucureștiul. Responsabilitățile sunt majore, având în vedere că vorbim de transportul de persoane, și nu de marfă. Chiar și în acest caz, există responsabilități, dar când vorbim de oameni, presiunea este una mare pe umerii acestora.
La nivel euopean, se estimează că Bucureștiul este orașul cu cele mai multe ambuteiaje din Europa. Acest lucru se datorează infrastructurilor foarte slabe, numărului mare de vehicule în circulație și educației rutiere precare a populației.
În plus, se crede că este și unul dintre orașele cu cele mai multe ambuteiaje din lume, fiind devansat doar de Bangkok, Mexico City și Jakarta.
Într-un astfel de oraș meseria de șofer în transportul public, sau chiar de vatman, este o imensă responsabilitate, mai ales că vorbim de transportul zilnic de persoane, care se poate ridica la câteva sute de mii pe zi.
Într-un astfel de oraș, dacă alegi să lucrezi, de exemplu, ca vatman, trebuie să ai nervii tari, să ai capacitatea de reacționa imediat în trafic și să ai o doză mult mai mare de responsabilitate.
Citește și: Ce nereguli s-au găsit în campania STB cu influenceri. Dosarul a ajuns la DNA
Pentru un vatman, programul, mai ales în turele de dimineață, începe de la ora 4:30, de fapt, mult mai devreme, ora menționată fiind cea de ieșire din depouri pe traseu.
În fiecare zi, timp de 9 ore pe zi, în funcție de traseul pe care lucrează, un vatman parcurge în medie cam 16 km, cu cel puțin 35 de opriri în stații. Un astfel de traseu este cel al tramvaiului 25, pe una din arterele extrem de aglomerate la ore de vârf.
„Stăm foarte stresați într-o zi de muncă, să ferim pe toată lumea care ne apare în cale. Se întâmplă foarte multe lucruri neprevăzute, dar multă lume ne judecă pe noi. Nu lovește nimeni cu tramvaiul în mod intenționat, pentru că dacă i-am lovi, am strânge foarte mulți, mai bine de 30 pe o tură. Noi însă avem dreptate de fiecare dată, pentru că nu căutăm să lovim mașini, tramvaiul se oprește foarte greu.
Un vatman are salariu de aproape 4.200 de lei și câștigul este în funcție de cât muncește. Astea sunt salariile în România, așa muncim. La noi, problema este de cotație a noastră, ca muncitori, nu neapărat în meseria asta. Suntem foarte jos cu salariile în România, și nu vorbesc doar de noi, ca vatmani. Noi avem salariile destul de bune față de ce au ceilalți”, declară un angajat pentru publicația Gândul.
Deși, per total, salariile sunt mici, în comparație cu responsabilitățile zilnice, cu toate astea sunt destui angajați STB care fac meseria cu plăcere, chiar dacă banii nu sunt pe măsura muncii lor.