Deși acum este anunțată ca o nouă materie în programa şcolară, practica exista deja în sistemul românesc încă din 2019. La acel moment, în anumite instituții de învățământ, materia era deja testată, mai ales în situația escaladării violenței în școli. Începând cu anul viitor școlar, anunță Ministerul Educației, Managementul Emoțiilor, devine o nouă materie în programa şcolară, cu caracter opțional.
Sprijinirea copiilor pentru a dezvolta abilități de reglare a emoțiilor este importantă pentru multe aspecte ale vieții lor. Este important, inclusiv pentru învățare, pentru relațiile interpersonale și pentru propria lor bunăstare socială și emoțională.
Elevii au adesea nevoie de un sprijin suplimentar în ceea ce privește înțelegerea și reglarea emoțiilor lor. Prin predarea acestor cursuri, managementul emoțiilor, profesorii pot contribui la sprijinirea tuturor elevilor pentru a dezvolta aceste abilități.
Reglarea emoțiilor, prin managementul emoțiilor implică recunoașterea, gestionarea și exprimarea emoțiilor în moduri adaptative. Le permite copiilor să învețe, să socializeze și să se implice în activitățile zilnice. Sprijinirea copiilor pentru a dezvolta strategii de reglare a emoțiilor ajută la dezvoltarea rezilienței și a abilităților de adaptare. Le poate oferi resursele necesare pentru a face față și a reuși atunci când se confruntă cu provocări.
Noua materie, cu caracter opțional, „Managementul Emoțiilor”, asta își propune pe de-o parte. Pe de alta, în contextul escaladării violenței în școli, ajută la o mai bună gestionare a emoțiilor în situații conflictuale.
Vezi și: O nouă materie în şcolile din România. Ce vor învăţa elevii din 2023, Iohannis a semnat legea
Conform Ministerului Educației, și ca urmare a publicării decizie în Monitorul Oficial, materia „Managementul Emoțiilor” va intra de anul viitor în curricula instituțiilor de învățământ liceal. Deși violența în școli nu se manifestă doar în licee, ministerul a luat decizia, pentru moment, de a o implementa la nive liceal.
Pe lângă „Managementul Emoțiilor”, Ministerul Educației a mai anunțat și alte materii opționale, precum „Etică aplicată”, „Cultura digitală”, „Robotica și viața” sau „Educație pentru dezvoltare durabilă”, dar și un nou program denumit „Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual”:
„Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și investiții finanțate prin Planul Național de Reformă și Reziliență (PNRR), a lansat apelul de proiecte competitive „Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15: Educație.
În cadrul acestui apel au fost publicate Ghidul solicitantului și Schemă de ajutor de minimis, instrumente necesare potențialilor beneficiari eligibili, mai precis consorțiilor regionale pentru învățământ dual, înființate conform Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual aprobată prin ordin de ministru.”, se arată în comunicatul emis de Ministerul Educației.
Pe lângă proiectele deja aprobate, Ligia Deca, actualul ministru, declară că va continua proiectul „O Românie Educată” și reforma începută de predecesorul său, dar cu anumite amendamente aduse, pe baza discuțiilor cu factorii integrați din sistem. Rămâne de văzut care sunt aceste puncte amendate, în mod concret, și dacă noua lege a educației va primi aprobarea în Parlament.