Până de curând angajatorii erau înecați în birocrație, mai ales când vine vorba de statele de plată ale angajaților. Conform unui proiect de lege depus recent, acest aspect va dispărea din obligațiile angajatorului. Inițiatorii proiectului, reprezentanții USR, au avut un prim vot pozitiv în Senat, urmând ca votul final să fie dat de Camera Deputaților.
Până în prezent, conform legislației în vigoare, toți angajatorii aveau obligația ca , termen de 50 de ani, să arhiveze toate documentele legate de statele de plată ale angajaților. Conform noului proiect care ar modifica legislația actuală, acest aspect, de fapt, a devenit măsură cu caracter opțional, odată cu intrarea în vigoare a OUG 30/2011 care modificara şi completara Legea nr. 571/2003.
Odată cu această OUG, spun reprezentanții USR în justificarea proiectului, obligativitatea fișelor fiscale a fost eliminată, iar ca urmare, un angajat poate primi din partea angajatorului, printr-o cerere, o adeverinţă privind veniturile realizate, precum şi impozitul reţinut.
Un alt aspect justificativ, din punctul de vedere al inițiatorilor, este că angajatul mai are o altă opțiune, referitoare aflarea veniturilor, prin intermediul Spaţiului Virtual Privat (SPV), platformă realizată de ANAF. Cu alte cuvinte, spuncei din USR, nu se mai justifică arhivarea pe o perioadă de 50 de ani a statelor de plată ale fiecărui angajat din cadrul unei instituții sau companii.
„Practic, începând cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusă la dispoziţie de către ANAF”, se arată în actul de justificare al proiectului.
Proiectul de lege, aprobat deja în Senat, spun cei din USR, nu face altceva, decât să elimine încă un element birocratic, mai mult ca oricând, nejustificat, odată cu intrarea în vigoare a OUG din 2011 și prin implementarea SPV. Proiectul depus de USR a primit votul favorabil în Senatul României, acum aflându-se pe masa deputaților din comisiile de specialitate din cadrul Camerei Deputaților.
În proiectul de lege, conform celor de la Profit.ro, este adăugată ca măsură concretă, astfel încât „Statele de salarii emise după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru care angajatorul are obligaţia de a depune Formularul 205 – Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale, se păstrează timp de 5 ani”, se spune în amendamentul la Legea Contabilității existente. Votul final aparține Camerei Deputaților pe acest proiect de lege, fiind forul legislativ pe astfel de legi.