Atacurile cibernetice asupra diferitelor bănci europene, și din România, sunt la ordinea zilei, spun experții în securitate. Mai ales acum, în aceste zile există riscul unor astfel de atacuri. Un raport publicat de Reuters, care citează două surse anonime, a afirmat că BCE a pregătit băncile pentru posibile atacuri informatice. Avertizările veneau pe fondul îngrijorării privind atacurile sponsorizate de Rusia. BCE crede că există o îngrijorare în ceea ce privește atacurile cibernetice în general, dar nu a dat mai multe detalii. Printre ultimele victime ale acestor tipuri de atacuri se numără și Raiffeisen Bank România.
Băncile din zona euro au primit ordin să își sporească apărarea cibernetică. Autoritatea de reglementare din regiune afirma că acest aspect ar trebui să fie o prioritate absolută pe fondul tensiunilor geopolitice crescute. Temerea venea ca urmare a declarațiilor beligerante de la Moscova. Ulterior au devenit realitate prin invazia rusească din aceste zile din Ucraina.
Atacurile cibernetice, deși frecvente în ultimii ani, spune BCE, au devenit mai puternice în această perioadă. Deși Moscova a negat implicarea, tot mai mulți experți în securitate cibernetică spun că nu trebuie exclusă din această ecuație. Înainte cu câteva zile de declanșarea invaziei, experții BCE emiteau mai multe avertizări către toate băncile din Europa, pe această temă.
„Le cerem [băncilor] să își consolideze măsurile privind regimul cibernetic. Să analizeze o potențială creștere a atacurilor și pericolul acestor atacuri în viitor.
Vom atrage, de asemenea, atenția băncilor în legătură cu potențiala înrăutățire a tensiunilor globale care ar putea, într-adevăr, să declanșeze mai multe atacuri.”, declara Andrea Enria, președintele consiliului de supraveghere al BCE, într-o conferință de presă, potrivit Reuters.
Un nou atac cibernetic a fost anunțat de reprezentanții băncii Raiffeisen din România. Enunțul face referire la e-mail-urile primite de unii clienți ai băncii, în care li se aduce la cunoștință că li s-ar fi suspendat conturile. E-mail-urile primite, anunță oficialii băncii, sunt de fapt noi modalități de a intra în posesia datelor clienților.
Atacul cibernetic de acest gen, pune clientul în postura de a oferi date persoanel despre cont, ulterior, cei din spatele acestui demers reușind să sustragă banii din contul victimei. Mesajul pare a fi din partea unui angajat al băncii, dar în realitate nu este altceva decât un hoț. Mesajul la care face referire banca, este următorul, însoțit și de o adresă de e-mail, care nu are nicio legătură cu Raiffeisen Bank:
„V-am suspendat temporar contul și accesul la serviciile bancare online
Dragă client,
Am văzut activitate neobișnuită în contul dvs. Ar putea însemna că cineva ți-a folosit contul fără știrea ta. Pentru protecţia dumneavoastră, contul dumneavoastră este blocat, nu vă puteţi folosi contul şi practic nu puteţi efectua operaţiuni normale precum retragerea de bani de la un bancomat cu cardul conectat, efectuarea sau primirea de transferuri sau plata cu cardul în magazine până când nu confirmați deținerea contului.”, așa apare mesajul trimis clienților Raiffeisen.
Citește și: Hackerii Anonymous îi dau o nouă lovitură lui Vladimir Putin. Ce pregătesc în Rusia
Banca face recomandările de rigoare către clienții săi, spunând încă odată că, deși o astfel de situație este posibilă, rezolvarea situației nu se face printr-o adresă de acest gen, ci direct la una din sucursalele băncii.
„Un client trebuie să ştie ca întotdeauna e mai bine sa dea un telefon de verificare sau un mail la bancă, decât să completeze un formular cu datele sale confidențiale, sub un pretex oarecare. Primim sesizări privind astfel de mesaje atât de la clienți ai băncii, dar şi de la persoane care nu sunt clienții noștri.
Pot sa va asigur ca adresele de mail folosite de cei care pun la cale atacul nu sunt preluate din surse de informatii detinute de Raiffeisen Bank ” a declarat Radu Topliceanu, director Raiffeisen Bank, pe siteul insituţiei.
Așa că, în situații de acest gen, este recomandat să luați legătura cu banca, indiferent care ar fi aceea, și dacă există o astfel de situație, să o rezolvați direct la sediul băncii.