În urmă cu doi ani, în plină pandemie, Blue Air se confrunta cu probleme financiare majore cauzate de criza COVID-19. Promisiunea guvernului de atunci de a aloca 65 de milioane de euro pentru Blue Air a rămas la stadiul de promisiune. Ulterior, Blue Air a depus toate eforturile pentru a relua zborurile comerciale. Prin această măsură spera că va scăpa de la faliment. În cele din urmă compania primea un ajutor din partea statului român. Dar a venit luna septembrie 2022, când fără un anunț în prealabil, compania suspenda toate zborurile. În comunicatul emis în aceeași zi, Blue Air dădea vina pe ANPC și Ministerul Mediului pentru situația fără precedent creată. În tot acest timp, pe Otopeni 4.000 de oameni rămâneau fără zboruri, la fel și alți clienți aflați în diferite orașe europene. Guvernul Ciucă reacțona imediat, luând măsura deblocării conturilor, tocmai pentru a detensiona siutația. Efectul a fost că Blue Air și-a prelungit decizia de suspendare până pe 10 octombrie. Acum Nicolae Ciucă spune că „Firma trebuie să suporte costurile de repatriere”.
După ce anula toate zborurile, ca urmare a blocării conturilor companiei Blue Air de către statul român, haosul creat a dus la intervenția premierului. Așa se face că, într-o ședință urgentă de cabinet, se lua decizia deblocării conturilor companiei pentru a-și onora datoriile către furnizori. În același timp, se alocau 5 milioane de lei din Fondul de Urgență pentru plata biletelor de avion către Tarom.
Compania de stat era delegată să readucă în țară turiștii români rămași în diferitele aeroporturi din Europa. Într-un nou comunicat, publicat pe site-ul companiei, se specifică prelungirea suspendării curselor până pe 10 octombrie:
„În ultimele 48 de ore conducerea executivă, Consiliul de Administrație și acționariatul Blue Air au constatat faptul că nivelul vânzărilor de bilete a fost semnificativ afectat. Sumele care au fost încasate de procesatorii de plăți au fost blocate de către aceștia. Societatea nu dispune în acest moment de fondurile necesare plății combustibilului și celorlalte cheltuieli operaționale. Toate sunt necesare pentru zborurile planificate începând cu data de 12 septembrie.
În acest context au fost analizate toate aspectele privind modalitatea de reluare cât mai rapidă a activității de zbor. S-a discutat în mod direct cu zeci de furnizori critici ai companiei. Inclusiv cu aeroporturi, societăți de handling, furnizori de combustibil, autorități de control al traficului aerian, precum și cu proprietarul aeronavelor operate de Blue Air.
În urma acestora, Societatea își propune să reia zborurile începând cu data de 10 Octombrie 2022. Decizia de reluare a zborurilor are în vedere în mod decisiv posibilitatea societății de a rambursa tuturor pasagerilor afectați sumele datorate și de a achita tuturor partenerilor comerciali costurile serviciilor prestate în favoarea companiei. Pe această cale, comunicăm tuturor pasagerilor cu zboruri programate până în data de 10 Octombrie 2022 să nu se mai prezinte la aeroporurile de plecare, aceste zboruri neputând fi operate.”, se arată în comunicatul Blue Air.
Guvernul lua decizia de a trimite avioanele Tarom pentru a readuce în țară turiștii români rămași fără zboruri. În schimb, astăzi Nicolae Ciucă a schimbat foaia în ceea ce privește compania. Premierul spune că vina îi aparține și că „Firma trebuie să suporte costurile de repatriere”:
„Este problema unei companii private. Noi ne-am ocupat, în tot acest ansamblu al situaţiei create, de protejarea cetăţenilor români. Continuăm să monitorizăm şi să asigurăm transportul, acolo unde este necesar.
În ceea ce priveşte activitatea companiei Blue Air, am cerut ca cei care au generat această situaţie să plătească pentru costuri, pentru că sunt costuri suplimentare la Guvern.
Nu noi am generat problemele companiei şi sigur, dacă cineva se face vinovat de această situaţie, atunci trebuie să răspundă pentru ceea ce s-a întâmplat”, a transmis astăzi premierul Nicolae Ciucă.
Deși cele declarate de premier sunt juste, în mare parte, rămâne totuși o problemă. În contextul lipsei de lichidități a operatorului aerian, ce s va întâmpla cu românii păgubiți? Este o întrebare care va trebui, în cele din urmă, să-și găsească un răspuns real, concret.