La sfârșitul lunii trecute, o navă cu aproximativ 14.000 de oi a eșuat în apropierea Portului Midia. Între timp, operatitivitatea de care dădeau dovadă autoritățile atunci a fost redusă la zero.
Portul Midia tinde să devină un focar de infecție periculos, în contextul leșurilor de oi moarte care se află în apă de aproximativ 15 zile. Cu costuri fabuloase, imediat după naufragiu, un remorcher dotat cu o macara a început să adune oile moarte din epavă, în timp ce neutralizarea cadavrelor prin incinerare a fost stabilită de DSVSA Constanța. Un grup mare de scafandrii, într-o apă cât se poate de rece, s-au luptat să colecteze din apă cadavrele de animale care au plutit la suprafața apei pentru o perioadă destul de lungă.
Din păcate, din cauza costurilor fabuloase, operațiunea de aducere la mal a vaporului și preluarea tuturor oilor a fost întreruptă. În prima fază, coordonarea activităților legate de scoatere a navei au revenit Administrației Portului Constanța și Autorității Navale Române, aceleași autorități care sunt acum vinovate de întreruperea oricăror intervenții.
Pentru a preveni un dezastru ecologic și dezvoltarea unui focar de infecție care ar putea avea efecte dezastruoase, autoritățile române ar fi trebuit să evacueze miile de cadavre ale animalelor care au murit la bordul navei naufragiate. Nu s-a întâmplat acest lucru, iar motivul se pare că are legătură cu banii. Totul se află la stadiul de proiect al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, iar costurile sunt estimate la valoarea fabuloasă de 2 milioane de euro.
„Nimeni nu poate să estimeze astăzi cât de costisitoare poate fi această operaţiune. Ca să vă spun aşa ca idee, în primă fază s-a vorbit de o primă ofertă care a fost făcută înainte de a se face calcule referitor la modul cum se va ranflua această navă, a fost o ofertă de la Grup Servicii Petroliere, undeva la 1.840.000, cu cinci zile durând operaţiile. Ulterior, când au văzut greutatea cadavrelor animalelor, au mărit această sumă, nu o cunosc astăzi la cât se ridică, iniţial a fost 1.840.000, la care se adăuga fiecare zi peste cele cinci zile cu nişte costuri estimate la 235.000 pe zi, de euro”, a declarat, săptămâna trecută, șeful Autorităţii Navale Române, Alexandru Mezei.
Clipul de mai jos filmat de Animals International România arată starea actuală a epavei.