Dacia 1100 a fost primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 şi 1971 şi a fost un model intermediar până la intrarea în producţie a modelului 1300.
Dacia 1100 era bazată pe Renault 8, o berlină cu tracţiune şi motor pe spate. Primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost făcut cadoul preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Viteză maximă: 138 km/h, motor de 46 CP. În realitate, Nicolae Ceauşescu a primit modelul cu nr. 75. Ar fi fost un risc prea mare pentru conducerea Uzinei să dăruiască primul automobil.
Primul exemplar de Dacia 1100, condus de Ceauşescu la lansare, există şi azi, făcând parte din colecţia de vehicule cu interes istoric deţinute de ACR, Automobil Clubul Român.
Un model cu un motor mai puternic, Dacia 1100S, a fost produs în mai puţin de 100 de unităţi şi a participat la Campionatul Naţional de Raliuri în anii 1970.
De menţionat că Dacia 1100, a fost fabricată în regim SKD. În sensul că toate piesele mari erau livrate din Franţa şi Spania (Valladolid) şi montate în România (motoarele şi cutiile de viteze veneau gata montate, trebuia doar introdus ulei în ele), în România fiind fabricate doar piese mai mici cum ar fi instalaţii electrice, tapiţerii, scaune şi geamuri, pentru a se putea menţine un cost scăzut de fabricaţie şi un ritm constant pentru a putea satisface cererea pentru acest model, care a fost mare încă de la lansare. Modelul 1100 însă nu a fost integral asimilat în România, totuşi piesele de schimb au fost disponibile destul timp.
Culorile disponibile în România pentru acest model au fost : Verde turcoaise, Roşu grenat, crem (cunoscut şi sub numele de alb 40) şi gri deschis. Varianta cu putere mărită la 60 CP erau disponibile şi în culoare bleumarin.
Dacia 1100 a fost disponibilă doar cu motorul de 1108 cmc de tip siera renault, cu putere de 46 CP ceea ce propulsa automobilul la 138 km/h, însă la teste a fost atinsă şi viteza de 143 km/h. Acest model era disponibil pentru populaţie. De asemenea a fost disponibil şi cu motor cu putere mărită, la 60 CP, ceea ce propulsa automobilul la puţin peste 150 km/h. Putea fi identificat prin cele 4 faruri rotunde. Acest model însă nu a fost disponibil pentru populaţie ci doar pentru competiţii şi serviciile de miliţie.
Frânele modelului 1100 erau dotate cu discuri, atât pentru roţile din faţă cât şi pentru cele din spate, o noutate la acea vreme mai ales în Europa de Est, unde multe autoturisme încă aveau frâne cu tamburi pe toate roţile (moskvich 408, Wartburg 311 şi 312, skoda 1000 mb, Gaz Volga m21, Warszawa 223) sau combinat discuri faţă şi tambur spate (dacia 1300, moskvitch 412, skoda s100, sau Wartburg 353, modele mai noi Gaz Volga M24).
Modelul a avut un foarte mare succes la public, acesta fiind apreciat de poporul român, probabil din cauză că era fabricat în România, dar şi datorită faptului că avea provenienţa din vest. Vânzările au continuat să fie foarte bune chiar şi după ce a fost lansat modelul 1300, modelul 1100 fiind fabricat încă 2 ani după lansarea modelului 1300. De asemenea acesta era mai performant şi mai economic decât multe automobile contemporane din aceeaşi clasă produse în Europa de Est (cum ar fi Moskvitch 408/412, Wartburg 311, skoda 1000 MB sau Warszawa 223/224) şi mai ieftin.
De asemenea, modelul a fost apreciat pentru fiabilitate şi rezistenţă, chiar şi 30 ani mai târziu, aceste automobile funcţionau în parametrii şi încă aveau multe piese originale. Astfel Dacia 1100 rămâne cel mai reuşit model al uzinelor Dacia.