Construcția atipică nu a fost dorința celor care au proiectat-o. S-a aflat care a fost motivul neașteptat pentru care Elena Ceauşescu nu a dorit staţie de metrou la Piaţa Romană. Soția fostului lider comunist a răbufnit când a auzit pe cine ar ajuta dacă s-ar fi construit.
În cele peste două decenii în care au fost în fruntea țării, Nicolae și Elena Ceaușescu s-au implicat în fiecare mare proiect ce a modelat România, în ciuda faptului că nu avea pregătire în domeniile respective, nici măcar un minim de informații, iar un exemplu perfect este metroul din București.
Primul care a gândit realizarea unui metrou în Capitală a fost Dimitrie Leonida. Acesta a creat proiectul unei căi ferate subterane ce ar fi avut ca linie principală Gara de Nord – Sfântul Gheorghe – Calea Moșilor și ramificația Sfântul Gheorghe – Filaret.
În anii ’70, la ordinul lui Nicolae Ceaușescu, viziunea lui Leonida a fost pusă în aplicare. Dictatorul își dorea ca întreaga lucrare să fie 100% românească, fără ca țara să primească vreun ajutor rusesc sau american.
Lucrările au început, însă nu au fost lipsite de probleme, unele dintre ele fiind create de nimeni alta decât Elena Ceaușescu care, la acea vreme, devenise mult mai implicată în conducerea țării.
Soția dictatorului voia stații de metrou doar în zonele industriale, iar stația de la Piața Romană nu se încadra. Când i s-a spus că ar fi utilă pentru studenții de la ASE, tovarășa ar fi răbufnit:
„Cei de acolo i-au spus că nu este zonă industrială, însă este ASE-ul. Când a auzit de studenți … ‘Studenții? Au făcut burtă, să meargă pe jos! Fără stație la Romană! Să meargă pe jos!’”, a povestit Octavian Udriște, fostul director al Metrorex, pentru Gândul.
În cele din urmă, Elena Ceaușescu a fost convinsă să accepte. Ghinionul a continuat, însă, așa ajungându-se la peronul extraordinar de îngust al stației.
„Au făcut însă o mare greșeală atunci când au construit-o. Spre exemplu, pereții mulați, așa se numesc, trebuiau să-i lase la lățimea respectivă, cu peroanele normale, dar ei, de frică, i-au făcut la nivel de casetă, de tunel. Când s-a primit indicația să se facă totuși stația, peronul s-a făcut, evident, pe partea cealaltă”, a mai povestit Udriște.
Și Nicolae Ceaușescu s-a implicat, modificând proiectul. Dacă, inițial, metroul trebuia să pornească din Drumul Taberei până în Balta Albă, dictatorul a decis ca acesta să pornească din Militari.
A făcut schimbări și în cazul Magistralei I, Republica-Crângași.
„Ceaușescu a zis clar că doar o singură stație, cum două, trenul să meargă în continuare. ‘O singură stație, că eu am fost cu mașina și pe jos și am luat-o pe Polizu, și se poate’, spunea el.
De aceea, la Gara de Nord, noi avem dedesubt o stație umplută cu pământ unde scârție vagoanele, pentru că nu am putut construi sub clădiri din cauza terenului nisipos și al pânzei freatice, a declarat Octavian Udriște, pentru sursa citată.