Aveți locuri de vizitat și oameni de văzut, dar sunteți blocat pe autostradă cu o viteză de melc. Ieșirea se profilează, dar este încă relativ departe, iar banda goală, cunoscută de șoferi drept banda de urgență, vă face semn. Ați reduce aglomerația dacă ați conduce pe acostament, nu-i așa? Ce rău ar putea face? Multe, după cum se pare. Mai ales că, începând de astăzi, s-a schimbat și Codul Rutier în această privință.
Așa cum prevede Codul Rutier, banda de urgență este doar pentru uz de urgență și nu pentru călătorii generale.
Nu contează dacă încerci doar să depășești pe cineva, nu ai voie să te deplasezi pe această bandă.
Asta nu înseamnă că nu veți ajunge niciodată să conduceți pe acostament. Pur și simplu, este puțin probabil să fiți nevoit să o faceți, cu excepția cazului în care dvs. sau cineva din apropierea dvs. se confruntă cu o problemă rutieră.
„În afară de beneficiile lor structurale pentru pavaj și drenaj, banda oferă refugiu pentru vehicule în situații de urgență.
Oferă acces pentru primii respondenți și o zonă suplimentară de recuperare pentru șoferii care încearcă să evite conflictele pe benzile de circulație adiacente”, spun specialiștii din domeniu circulației.
Cu toate acestea, șoferii nu pot folosi banda de urgență în mod voit sau nu. Cu alte cuvinte, nu ar trebui să circulați pe banda de urgență sau să depășiți vehicule folosind banda de urgență decât dacă vi se indică acest lucru de către un reprezentant al forțelor de ordine.
În caz contrar, ar fi o încălcare a prevederilor din Codul Rutier, iar șoferul ar putea fi amendat.
Pentru început, se numește bandă de urgență pentru că este destinată doar pentru situații de urgență și nu pentru circulația generală.
Nu contează dacă încercați să depășiți pe cineva sau să economisiți timp.
Banda de urgență există cu scopul de a permite ca ajutoarele să ajungă acolo unde trebuie să ajungă în cel mai scurt timp.
Astfel se minimizează timpul pierdut cu tărăgănarea drumului blocat. Mai ales în orele de vârf, și când există aglomerații pe autostrăzi.
S-ar putea să vă gândiți că nu veți congestiona sau provoca întârzieri, deoarece veți circula cu viteză pe bandă pentru a scurta coada.
Dar știți dacă toți șoferii ar gândi la fel, ce s-ar întâmpla? Ați ghicit corect. Va deveni o altă bandă aglomerată!
Dacă toți am circula pe banda de urgență, s-ar aglomera. Aglomerația va împiedica trimiterea potențialelor ajutoare acolo unde ar trebui să fie.
Anul acesta legiuitorii au adus mult mai multe modificări Codului Rutier, decât în anii trecuți.
Asta și datorită presiunilor venite din partea UE pentru reglementarea legislației cu cea europeană în vigoare.
Așa se face că OUG nr.195/2002 a fost modificată de Guvernul Ciucă. În noua ordonanță s-au stabilit noi sancțiuni, mai ales în acest caz.
Cu alte cuvinte, începând de astăzi șoferii, care sunt prinși că folosesc această bandă, vor fi amendați cu până la 2.900 de lei.
Ba mai mult de atât, noua modificare prevede și suspendarea carnetului de conducere timp de 90 de zile.
O altă modificare adusă în Codul Rutier se referă la trecerea la nivel cu calea ferată cu o viteză mai mare decât cea legală.
În acest caz amenda este de 1.160 de lei și suspendarea permisului pentru 60 de zile.
În cazul în care un participant la trafic provoacă un accident, noua ordonanță prevede amenzi de 2.900 de lei și suspendarea permisului pentru 90 de zile.
Așadar, mare grijă când conduceți pe autostradă, evitați să folosiți banda de urgență.
Atenție și la trecerile cu calea ferată, nu mergeți cu mai mult de 70 de km peste viteza legală.