De ani de zile se vorbește despre crucile imense, ca dimensiune, din numeroase localități din România. Pot fi identificate din ce în mai des pe marginea șoselelor din țara noastră, în ciuda faptului că pot fi periculoase pentru siguranța șoferilor și nu numai. Misterul lor a fost elucidat. Cine le amplasează.
Crucile gigant din Satu Mare, Timiș, Gorj, Mehedinți, Hunedoara, Alba, Bihor, Caraș Severin, Dolj etc. au reprezentat de foarte multe ori subiect de dezbatere în spațiul public. Mulți șoferi, dar și pietoni își riscă viețile, practic, în preajma acestor obiecte mari ca dimensiune, mai ales dacă vremea este rea.
Zeci de cruci de dimensiuni impresionante au fost amplasate fără avize pe marginea drumurilor naționale sau europene, în ultimii ani de zile, potrivit reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cele mai recente astfel de construcții au fost identificate pe DN7 și E81, în județul Vâlcea, respectiv pe Valea Oltului și Dealul Negru. Misterul lor a fost elucidat parțial, în sensul că autoritățile susțin că persoane anonime le-au amplasat, fără a obține avize, cum stabilește legea.
„Încă nu am reușit să identificăm proprietarii”, a declaratpentru Adevărul purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Cristian Tudor.
Reprezentantul DRDP Craiova a susținut, pentru sursa citată, că crucile au fost montate în zilele de weekend, când prezența personalului pe drum este redusă, sau în momente în care angajații nu au fost pe traseu. La Găneasa a fost amplasată o astfel de cruce când se lucra la o canalizare cu subtraversare.
Primarul din Brezoi, Robert Schell, spune același lucru, explicând că autoritățile locale s-au trezit peste noapte cu construcția sub formă de cruce pe marginea șoselei. Nimeni nu știe, concret, cine le-a montat, astfel că nu se știe nici ce măsuri să se aplice în dreptul unei anumite persoane.
Crucile au fost amplasate fără autorizație pe terenuri private, în mare parte virane, potrivit declarațiilor autorităților. Nimeni nu știe cât de rezistente sunt, cât de sigure sunt pentru traficul rutier. Ordinul MTID din 2016 interzice amplasarea de noi monumente pe drumuri.
Reprezentanții DRDP susțin că astfel de construcții nu trebuie montate în zona de siguranță a drumului public, prin care se înțelege porțiunea dintre limita exterioară a amprizei drumului până la construcție, care pleacă de la 1,50 metri și ajunge până la 5 metri pentru drumurile cu înălțimea mai mare de 5 metri.