Febra digitalizării a cuprins aproape toate instituțiile statului. Cu banii promiși pentru reformele de digitalizare, prin PNRR, inclusiv Sorin Cîmpeanu anunță schimbări în sistemul educațional românesc. Un început timid era încă de pe vremea guvernării liberale, dar rezultatele au fost extrem de slabe. Recent, însă, ministrul Educației a anunțat care vor fi modificările pe care acesta le dorește în întreg sistemul românesc de predare la clase.
În septembrie anul trecut, Florin Cîțu și Ursula von der Leyen semnau acordul privind Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Odată asumate toate punctele din acest program, Comisia Europeană a aprobat și sumele acordate României, eșalonat.
Este vorba de 29,2 miliarde de euro, din care 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi. Din aceeași sumă, alte 14,9 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.
Această finanțare va sprijini punerea în aplicare a investițiilor cruciale și a măsurilor de reformă prezentate în PNRR. De altfel, joacă un rol esențial pentru a permite României să iasă din pandemia COVID-19, se arată într-un comunicat al executivului european din 27 septembrie 2021.
În cadrul PNRR cele mai importante puncte sunt cele legate de reforma de digitalizare a întregului aparat de stat. Sumele alocate prin program sunt de aproximativ 2 miliarde de euro. Și vorbim aici de la colectarea datelor și până la centralizarea tuturor serviciilor oferite de stat, prin agențiile și departamentele sale, către populație.
În cadrul acestui capitol al digitalizării, este inclus și sistemul educațional românesc, manageriat de către Ministerul Eudcației. Planul pe acest palier are deja sumele alocate în PNRR, fiind vorba de aproximativ 3,6 miliarde de euro. Banii vor fi folosiți de ministerul condus de Sorin Cîmpeanu pentru reformă și digitalizare pe toate palierele educaționale.
Decis să ducă tot proiectul de reformare până la capăt, de altfel asumat în PNRR, Sorin Cîmpeanu declară că este imperativ necesar ca ministerul să dezvolte propriile platforme informatice.
Asta, pe scurt, înseamnă renunțarea la modelelor clasice de predare în clase, și trecerea la sisteme digitale interconectate cu platformele viitoare construite de minister.
„Este necesar ca Ministerul Educației să-și dezvolte propriile platforme informatice. Suntem într-un moment în care trebuie să facem ceva. Trebuie să punem în practică obiectivele din România Educată.
Apelăm la parteneriatul cu mediul privat și va trebui să folosim resursele din PNRR disponibile pentru digitalizare pentru ca Ministerul Educației să-și dezvolte propriile platforme informatice.”, declară Sorin Cîmpeanu.
Un aspect discutat și în trecut, și cu rezultate negative, a fost trecerea sistemului de predare clasic spre unul digitalizat. Ministrul Sorin Cîmpeanu a recunoscut că, în fapt, prin noile reforme asumate, asta se dorește, și anume că „educația va evolua mult mai mult către digital”.
„Vrem sau nu vrem, ne place sau nu ne place, educația va evolua mult mai mult către digital, dar profesorii nu vor putea fi niciodată înlocuiți. Profesorii vor avea rolul determinant în școală, pentru că am înțeles că există și această teamă (…).
La nivel de hardware, o reformă majoră va fi înlocuirea tablei. Este un instrument care a produs efecte în educația tuturor, dar este un instrument care nu mai atrage tinerele generații. Toate tablele clasice vor fi înlocuite de table interactive, inteligente, Acesta este un prim pas.”, a completat Sorin Cîmpeanu.
Așa cum se anunța, inclusiv la nivelul angajaților din administrații, și viitori și actualii dascăli vor fi nevoiți să-și pună la punct abilitățile digitale. Este o cerință imperativă, spune Sorin Cîmpeanu, pentru a se putea folosi noile sisteme digitale, ce vor fi implementate cu ajutorul banilor din PNRR.
„Acei profesori care nu au competențele digitale foarte dezvoltate, nu trebuie să facă nimic în plus. Doar să scrie cu markerul pe tabla interactivă așa cum scriu cu creta pe tabla clasică. Sigur, se poate șterge. Avantajul este că fiecare elev își poate stoca lecția, în timp real, pe laptop, pe telefon. Pe orice dispozitiv, inclusiv elevii care din anumite motive nu pot participa la ore.
Un al doilea pas, având un astfel de instrument în față, tu ca profesor poți să ilustrezi o simplă căutare. Un motor de căutare pentru anumite subiecte. Vor fi prezentate într-o manieră mult mai atractivă elevilor. Este o modalitate de a ține treaz interesul elevilor pentru școală.
Un mod de a transforma profesorul din rolul clasic pe care l-a avut, și a fost foarte bun pentru perioadele respective, într-un facilitator. Poate deveni un mentor și îndrumător printre nenumăratele surse de informare de pe Internet. Vor fi recomandate acele surse care sunt credibile și eficiente în interesul elevilor pentru a putea dobândi competențele pe care le dorim cu toții. Pe banii din PNRR toate sălile de clasă vor avea astfel de table interactive.”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.
Rămâne de văzut când și cum se vor implementa aceste sisteme digitale și care vor fi costurile ulterioare, cele cu rezolvarea lacunelor la aptitudinile digitale ale profesorilor.