Ultimele directive europene și la nivel global presează tot mai mult marii producători de autoturisme. Măsurile impuse vor ca mașinile pe motorină să dispară în următorii ani, iar unele state au impus noi taxe. Cu alte cuvinte, putem spun că maşinile pe motorină sunt pe cale de dispariţie.
Mașinile electrice sunt din ce în ce mai populare, iar mașinile pe motorină au o reputație proastă în ceea ce privește impactul lor asupra mediului.
Vezi și: 10 mașini cu motoare diesel sub 8.000 de euro. Sunt ușor de întreținut, iar piesele nu sunt scumpe
În anul 2000, automobilele cu motoare diesel reprezentau aproximativ o șeptime din piața de automobile noi. În 2011, acestea reprezentau mai mult de jumătate. Vorbim, așadar, de un salt uimitor în doar 10 ani.
Un factor important în această creștere uriașă au fost deciziile din 2005 de a schimba modul de calcul al taxei auto, prin reorganizarea benzilor de impozitare pentru a reflecta emisiile de CO2 ale unui vehicul.
Schimbarea a fost concepută ca un stimulent pentru cumpărătorii de mașini să aleagă mașini diesel, pentru a reduce cantitatea de gaze cu efect de seră nocive care sunt pompate pe țevile de eșapament ale mașinilor.
Această modificare fiscală a avut loc în același timp cu progresele tehnice care au dus la scăderea cu o treime a emisiilor medii de CO2 ale mașinilor noi.
Cu toate acestea, povestea de dragoste cu motoarele diesel s-a încheiat la sfârșitul anului 2015, când scandalul Volkswagen, cunoscut sub numele de Dieselgate, a adus în prim-plan noi probleme legate de calitatea aerului.
Scandalul Dieselgate ne-a făcut să ne întrebăm dacă mașinile diesel sunt atât de ”curate” pe cât am presupus.
Grupul Volkswagen a primit o notificare de încălcare a Legii privind aerul curat, după ce s-a constatat că VW a programat motoarele diesel TDI pentru a activa controlul emisiilor doar în timpul testelor de laborator.
Acest lucru a permis ca mașinile să respecte standardele, dar, de fapt, emiteau de până la 40 de ori mai mulți oxizi de azot (prescurtat NOx).
Vezi și: Alertă pentru toți șoferii de mașini diesel. Plătești scump dacă nu rezolvi imediat această problemă
În același timp, titlurile de primă pagină ale ziarelor despre faptul că Regatul Unit nu reușește (cu greu) să îndeplinească obiectivele privind calitatea aerului au atras atenția asupra emisiilor de NOx.
NOx a devenit noul CO2, iar până la sfârșitul anului 2018, producătorii vindeau cu 38% mai puține mașini diesel decât la apogeu.
În acest context, dar și cel legat de directivele ONU pentru eliminarea poluăriii, tot mai multe state iau măsuri drastice privind mașinile pe motorină, precum se pare că este și India.
În a doua cea mai mare țară ca populație, după China, au existat 12,29 milioane de mașini diesel, în timp ce datele pentru 2018 arată că au existat 12,4 milioane.
În acest context au apărut zvonuri în presa indiană și auto că actualul guvern de la New Delhi ar dori introducerea unei taxe suplimentare de 10% pentru vehiculele cu motor diesel.
În cursul zilei de ieri, 12 septembrie, Ministrul Uniunii, Nitin Gadkari, a declarat că intenționează să propună impunerea unei taxe suplimentare de 10% pentru vehiculele cu motoare diesel.
Luând cuvântul la cea de-a 63-a convenție anuală SIAM, Gadkari a declarat că va face această propunere ministrului de Finanțe, Nirmala Sitharaman, în cursul zilei. Ministrul transporturilor a numit-o ”taxa de poluare” și a declarat că este singura modalitate de a reduce utilizarea vehiculelor diesel în țară.
Ulterior, ministrul a emis o clarificare cu privire la același lucru. El a declarat că aceasta este singura modalitate de a determina o transformare către o energie mai curată, și dorește, treptat, ca maşinile pe motorină să dispară de pe șoselele din India, altfel oamenii nu par a fi în dispoziție să asculte.
”Facem drumuri bune, ceea ce a dus la o creștere a industriei auto, ceea ce la rândul său duce la beneficii ale jucătorilor de componente auto”, a spus Gadkari, adăugând că industria va fi, evident, foarte fericită, dar poporul indian va fi foarte nefericit din cauza poluării.
În același timp, Gadkari a cerut industriei auto să încurajeze diversificarea în acest scop.