Pentru șoferii cu experiență, termenul de depășire și devansare sunt extrem de cunoscute, fiecare dintre cele două având o însemnătate aparte, specificate clar și în Codul Rutier. Așa se face că atunci când depășim este una, iar când devansăm, conform Codului Rutier, este cu totul altceva, dar amândouă sunt perfect valabile, în anumite condiții.
Legislația prevăzută în Codul Rutier specifică clar cae sunt condițiile în care un participant la trafic poate depăși un alt șofer, mai ales dacă depășirea se face pe un drum cu o singură bandă de mers pe sens, în general acestea fiind șoselele de țară.
În acest caz, dacă banda albă de pe mijlocul șoselei este întreruptă, se poate face depășirea celuilalt participant la trafic, pe partea stângă, pe sensul de mers, dar cu condiția ca deplasarea să fie cu o viteză mai mare, decât a celui care este depășit.
În cazul autostrăzilor, și doar dacă există aceeași bandă întreruptă, doar atunci se poate face depășirea celuilalt participant la trafic, pe partea stângă.
Depășirea se produce atunci când șoferul unui vehicul mai lent folosește facilitățile de depășire, cum ar fi benzile de depășire, spațiile pentru vehicule lente și acostamentele sigilate marcate în diagonală, pentru a lăsa să treacă vehiculele mai rapide care îl urmează. Depășirea se produce atunci când șoferul traversează linia mediană și folosește banda de circulație opusă pentru a depăși un vehicul mai lent.
„Art.45. – (1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lânga un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule în care s-a aflat initial.
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza în depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula în fata sau în spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
(3) Atunci când prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, conducatorii de vehicule trebuie sa se asigure ca din sens opus nu se apropie un vehicul si ca dispun de spatiu suficient pentru a reintra pe banda initiala, unde au obligatia sa revina dupa efectuarea manevrei de depasire.
(4) Nu constituie depasire, în sensul alin.(1), situatia în care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circula pe alta banda în acelasi sens de circulatie.
(5) Depasirea se efectueaza numai pe partea stânga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a încadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stânga se depaseste prin partea dreapta.”, se spue în Codul Rutier.
Tot în Codul Rutier regăsim termenul de devansare, care nu este același lucru cu depășirea, conform legislației. Devansarea pe dreapta nu este ilegală, având în vedere că autovehiculul se află pe o autostradă sau pe o cale rapidă care are patru sau mai multe benzi. În ambele scenarii, șoferul care depășește trebuie să semnalizeze și să claxoneze înainte de a efectua o depășire.
Devansarea este atunci când vă apropiați din spate și depășiți un vehicul care circulă în aceeași direcție. Majoritatea conducătorilor auto și a motocicliștilor consideră că depășirea înseamnă să treci pe partea „greșită” a drumului pentru a depăși un vehicul din față.
Devansarea se face numai pe dreapta, cu excepția cazului în care șoferul din fața dumneavoastră a semnalizat că virează la dreapta. Nu depășiți atunci când nu vedeți drumul din față, la un colț, la o intersecție sau într-o curbă. Feriți-vă de semnalele „Mergeți înainte” date de alte persoane decât șoferul.