Anchetatorii crimei în cazul lui Ioan Crișan nu au găsit motivul până acum, pentru care acesta a fost executat în stil mafiot.
Dar polițiștii și procurorii strâng încă dare despre afacerile lui și ale amantei, mai ales afacerile din domeniul transportului de mărfuri. Mai mult, ministrul de Interne, Lucian Bode, a ordonat chiar secretizarea anchetei.
Aurora Elena Ardelean este amanta amanta omului de afaceri, Ioan Crișan. Ea ar putea să fie legătura dintre afacerile victimei și rețelele transfronatliere de crimă organizată, potrivit Impact.ro. Astfel, experții în contrabanda cu țigări au precizat pentru sursa citată că profitul la un transport ilegal un camion/TIR plin cu țigarete este de un milion de euro.
Prin urmare, legăturile cu grupările implicate în traficul transfrontalier, de regulă cu țigări, a părut să fie singura ipoteză credibilă despre asasinatul cu bombă în care a murit Ioan Crișan.
Astfel, două surse implicate în verificările autorităților legate de acest asasinat au spus pentru Impact.ro că dacă era vorba despre alt motiv s-ar fi găsit imediat probe. În plus, metoda acestui fel de asasinat este una specifică unor grupări interlope care au legături în est, în spațiul ex-sovietic. O altă sursă implicată în ancheta de la Arad a spus pentru Impact.ro că nu se poate spune cu certitudine că este o relație între traficul de țigări, migranți sau alte produse de la granița din vest cu moartea lui Ioan Crișan.
Dar, legăturile dintre Ioan Crișan și lumea interlopă se pot face prin intermediul amantei omului de afaceri, nimeni alta decât Aurora Elena Ardelean, consilier local în comuna Iratoșu din Arad.
Ea a fost în 2020 controlor trafic la firma Translogistic SRL din Arad, după cum reiese din declarația sa de avere. Acționarii din acte ai companiei sunt Margareta Gabriela Costa și Ovidiu Trusu (cei doi ar fi rude), potrivit termene.ro.
Ovidiu Trusu (40 de ani) a făcut partea dintr-o rețea care făcea infracțiuni transfrontaliere. În urmă cu cinci ani, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) l-a condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare. El făcea parte dintr-o rețea de 24 de persoane ce vindea în România utilaje agricole furate din Uniunea Europeană.
Ovidiu Trusu, acționarul firmei unde a lucrat amanta lui Crișan, în rechizitoriul întocmit de procurorii DIICOT – Biroul Teritorial Hunedoara, era acuzat că a „făcut parte dintr-un grup infracțional organizat, constituit în scopul săvârșirii infracțiunii de furt calificat cu consecințe deosebit de grave din state ale Uniunii Europene”.
Gruparea din care făcea parte Ovidu Trusu acționa, conform procurorilor astfel:
„Membrii săi identificau utilaje agricole, verificau modul în care erau depozitate de către proprietari, căile de acces pentru pătrunderea prin efracție, eventualele sisteme de alarmă sau sisteme de urmărire GPRS după care utilajele erau sustrase, transportate în România, fiind folosite documente falsificate, ascunse la diverși tăinuitori și apoi valorificate pentru importante sume de bani”.
De precizat este că conexiunea dintre asasinarea lui Ioan Crișan și traficul de țigări a fost făcută prima dată de opinia publică și mass-media, pentru faptul că în săptămâna dinaintea crimei a fost prins un camion cu țigări de contrabandă în Arad.
„S-a vehiculat în presa varianta ca acest transport să fi fost descoperit la pontul dat de Crișan, dar acest lucru este fals. Nu spun că nu este vreo legătură între cele două evenimente, deși până acum nu s-au descoperit dovezi că ar fi, dar spun sigur că Ioan Crișan nu a făcut vreo sesizare care a dus la descoperirea acelui transport ilegal”, a declarat o sursă din anchetă, pentru Impact.ro.
Însă o altă sursă din anchetă a spus că ipoteza pontului este numai „bârfă”.
Însă, în presa din Arad a fost publicat mărturia unui apropiat al lui Crișan din care ar reieși că el nu se mai ocupa prea mult de afacerile de transport, ci mai mult de crescătoria piscicolă pe care o deținea.
„Joi, cu două zile înainte, doi amici, foști colegi de clasă și ei, au trecut pe la el, pe la Iratoș. Nu știu exact pentru ce, poate să vorbească de banchet, poate doar așa la o cafea. Dar chiar au reținut cât era de liniștit, destins și calm. Le-a spus că, în sfârșit, a scăpat de datorii, nu mai are treabă, se poate ocupa în liniște de ce îi place mai mult. De pești, adică.”, a notat publicația specialarad.ro care publică mărturia unui amic de-al lui Crișan.
Pornind de la această explicație, o sursă judiciară a explicat pentru Impact.ro cum acționează grupările care transportă țigări de contrabandă.
„Traficanții controlează sau înființează multe firme de transport marfă, în special firme care să facă importuri din Est și exporturi în Vest. Ori înființează firme și acționarii sunt paravane, ori – metoda cea mai curată – cumpără la propriu firme de transport curate, care nu au avut vreodată probleme la vamă. Acționarii nu se schimbă, dar activitatea societății este controlată de altcineva. Apoi, ascund în aceste camioane țigările de contrabandă”, a povestit acesta.
„Vama face analize de risc. Vameșii văd firma x care de 10 ani face transporturi și nu a avut probleme, atunci analiza de risc iese că acel camion, TIR, nu trebuie controlat fizic, iar în punctele vamale rutiere nu sunt scanere. În schimb, dacă este o firmă nouă, cu acționari necunoscuți în domeniu, sunt șanse mari ca analiza de risc a Vămii să transmită lucrătorilor vamali să verifice fizic transportul.”
Conform acestuia, fiecare „camion cu țigări de contrabandă valorează un milion de euro”, asta dacă țigaretele ajung să fie vândute în România sau, mai ales, în vest. „Grupările de traficanți de țigări sunt cele mai agresive, pe toată frontiera cu Ucraina aceste grupări nu se sfiesc să atace la propriu dotările Poliței de Frontieră”, a mai spus specialistul.
Săptămâna aceasta anchetatorii continuă să adune date Ardelean și familia sa. Aurora Ardelean, pe lângă relația sentimentală pe care o avea cu Crișan, mai era și contabila uneia dintre cele două firme ale afaceristului asasinat. Ea era director economic la societatea Crimatex, specializată în transporturi de marfă. Ioan Crișan mai deținea și firma Primatex, ce avea ca obiect principal de activitate, de asemenea, transportul de marfă.
Apoi, o sursă implicată în anchetă precizat pentru Impact.ro faptul că ar exista indicii, care trebuie încă verificate, din care reiese faptul că: