Asociația Pro Infrastructură avertizează că până în 2030 sau 2040, s-ar putea ca România să rămână fără căi ferate. Infrastructura feroviară este pe butuci și se degradează ușor, dar sigur.
Nu e chiar o noutate, știm cu toții că CFR-ul ruginește vizibil, la propriu și la figurat.
Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale, se arată într-o postare de pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură.
Liniile pot fi periculoase chiar și dacă sunt exploatate la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructură este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și de tonaj. În prezent, sunt peste 1.000 de kilometri restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze.
Sunt însă doar “măsuri” de bun simț ce țin de experiența conductorilor, dar riscul de accidente feroviare este în continuare ridicat, iar pericolul crește de la an la an.
În cadrul postării este amintit cazul deraierii unui tren de anul trecut. AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat recent un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017. Documentul prezintă o situație dramatică.
Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șina era atât de degradată încât viteza maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteza constructivă). Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor.
Cârpeala făcută de CFR a fost un dezastru: s-au schimbat doar câteva sute de traverse de lemn pentru a putea menține viteza măcar la 50 km/h. Doar că, prin utilizarea unor firme neautorizate care au furnizat componente sub-standard, traversele noi (tot de lemn) au putrezit și au crăpat, iar puținii angajați din mentenanță (șapte în loc de 43 – rezultat al disponibilizărilor) nu au reușit să identifice problema în timp util.
Asociația estimează că până în 2030 – 2040, România ar putea să rămână fără căi ferate funcționale.