În cât timp se digeră un hamburger, de fapt. Nici nu îți mai vine să îl mănânci

În cât timp se digeră un hamburger, de fapt. Nici nu îți mai vine să îl mănânci
Clasicul hamburger, pe cât de apetisant, pe atât de nociv

Toți, într-un fel sau altul, am avut măcar odată ocazia să mâncăm un hamburger, sau orice alt fel de mâncare de tip fast-food. Deși, aparent, este îndestulătoarea, acest gen de mâncare este una extrem de nesănătoasă, spun specialiștii în nutriționism. Unii au mers într-acolo, încât au afimat că clasicul hamburger este extrem de nociv, mai ales în primele 10 minute de la ingerare, iar efectele nocive pot să-și facă efectul și până la o oră de la mâncarea acestuia.

Cum mâncăm, ce mâncăm, și cât de bine ne face

Conform specialiștilor, organismul digeră diferiți macronutrienți în ritmuri diferite. Combinația de proteine, carbohidrați și grăsimi dintr-o masă influențează rapiditatea cu care trece prin organism. Încercați un experiment pentru a vedea acest lucru pe propria piele, după cum urmează

Astăzi, mâncați un măr de unul singur, sunt șanse să vă fie foame o oră mai târziu. Mâine, mâncați un măr cu o porție de unt de arahide și observați cum vă simțiți sătulă mai mult timp. Untul de arahide adaugă grăsimi și proteine la gustarea dumneavoastră, ajutându-vă să rezistați până la cină. Dar ce are loc în timpul digestiei pentru ca acest lucru să fie adevărat? În primul rând, trebuie să înțelegeți cum este procesat fiecare macronutrient.

„Carbohidrații sunt sursa primară de combustibil a organismului, ceea ce înseamnă că trebuie să fie ușor disponibili pentru a oferi combustibil fiecărei părți a corpului. În special, creierului și mușchilor care lucrează, în orice moment”, spun specialiștii în domeniul nutriției la nivel mondial.

Clasicul hamburger, pe cât de apetisant, pe atât de nociv

Când vine vorba de mâncarea de tip fast-food, lucrurile se schimbă dramatic. Deși, aparent, avem senzația că un clasic hamburger este delicios și sănătos, s-ar putea să vă schimbați părerea când veți afla ce face în organism, de fapt, acest produs alimentar.

Cercetătorii au chestionat 1.767 de americani care au comandat un hamburger de la un restaurant în ultimele trei luni. 62% dintre aceștia au declarat că le place să mănânce hamburger. Cifrele au fost puternice chiar și în rândul milenialilor, generația cea mai predispusă să spună că sănătatea meniului este importantă pentru ei atunci când aleg un restaurant.

Obsesia americanilor pentru hamburger nu este surprinzătoare, dar sănătatea percepută a sandvișului este, având în vedere faptul că Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a anunțat recent că carnea procesată este cancerigenă, iar carnea roșie probabil că provoacă cancer.

Ce se întâmplă  în timp ce savurezi un hamburger

Un număr important de români au ajuns să iubească produsele de la McDonald’s. Lanțul de restaurante, în 2021, a rămas liderul pieţei cu aproape 90 de unităţi şi afaceri de 926 mil. lei anul trecut. Hamburgerul de bază al companiei, Big Mac, este un deliciu pentru mulți.

Iubit de milioane de oameni, un hamburger Big Mac costă 9,90 lei, iar menu-ul ajunge la 17, 90 de lei. Dar, poate că nu este surprinzător, ar putea face rău organismului dumneavoastră. S-ar putea să simțiți că un hamburger , savurat ocazional, este un tratament gustos. Dar experții în sănătate din spatele site-ului Fast Food Menu Price au dezvăluit un infografic cronologic care explică exact prin ce proces trece corpul tău la o oră după ce ai mâncat un astfel de hamburger.

Acesta se bazează pe un grafic similar de la The Renegade Pharmacist, un blog condus de farmacistul Niraj Naik, care a postat inițial o defalcare în șapte pași a presupuselor efecte ale Coca-Cola asupra sănătății. Un hamburger de acest tip îți crează în creier plăcere după 10 minute. Dar, conform specialiștilor, peste alte 10 minute vei avea poftă de un alt hamburger, datorită nivelului ridicat de sirop de porumb cu fructoză.

Efectele unui hamburger asupra organismului nostru

Iar la 10 minute după aceea, cele 970 de miligrame de sodiu (sare) din interiorul burgerului te vor deshidrata rapid.

„Cu simptome care le imită îndeaproape pe cele ale foamei, este ușor ca deshidratarea să te păcălească și să te facă să crezi că trebuie să te întorci pentru o nouă rundă.

După consumarea unui Big Mac, poate dura mai mult de trei zile pentru a fi digerat complet”, se arată în infografic.

După 40 de minute, încă mai ai poftă de mai mult hamburger , deoarece răspunsul tău la insulină poate „să îți reducă nivelul de glucoză, făcându-te să vrei să mănânci mai mult”. Iar după o oră întreagă, încă nu ești nici pe departe în stare să digerezi un alt hamburger. McDonald’s, însă, contestă acest lucru.

După cum puteți vedea din infografic, un singur Big Mac poate avea o mulțime de efecte negative asupra corpului nostru. Iată o explicație mai clară a informațiilor care au fost prezentate în imaginea alăturată:

După 10 minute: Creierul nostru preferă alimentele hipercalorice

Creierul nostru a evoluat într-o perioadă în care mâncarea era rară, așa că am devenit adepți ai alegerii alimentelor bogate în calorii. Un Big Mac obișnuit conține 540 de calorii și ridică nivelul de zahăr din sânge la cote anormal de mari.

Mâncarea nesănătoasă declanșează sistemul de recompensă al creierului tău prin eliberarea mult mai multor substanțe chimice de „stare de bine”. Cum ar fi neurotransmițătorul dopamină, care aprinde sentimentele de plăcere. Procesul funcționează într-un mod similar cu cel al unor droguri precum cocaina și contribuie la probabilitatea de a mânca compulsiv.

După 20 de minute: Zaharuri din hamburger care creează dependență

Știați că o chiflă Big Mac are un nivel ridicat de sirop de porumb cu fructoză și sodiu? Ambele ingrediente creează dependență și fac ca organismul tău să tânjească după mai mult. Acestea sunt, de asemenea, ingrediente dăunătoare care pot provoca obezitate, diabet și boli de inimă.

După 30 de minute: Atacul sodiului asupra organismului tău

Un Big Mac este format din 970 mg de sodiu. Consumul maxim recomandat de sodiu este de 2000mg pe zi. Aceasta este cantitatea pe care organismul o poate suporta în siguranță.

Această cantitate uriașă de sare poate stimula deshidratarea. Cu simptome care imită îndeaproape pe cele ale foamei, este ușor ca deshidratarea să te păcălească și să te facă să crezi că trebuie să te întorci pentru o nouă rundă.

Un aport prea mare de sodiu face ca rinichii să elimine mai greu sarea. Acest lucru agravează situația; supradozajul de sodiu face ca inima ta să lucreze mai repede pentru a pompa sângele prin venele tale. Acest lucru cauzează hipertensiune arterială și poate duce, în cele din urmă, la boli de inimă și accidente vasculare cerebrale.

După 40 de minute: Poftă de mai mult hamburger !

Încă vă mai este foame după ce ați mâncat doar un Big Mac? Acest lucru se datorează faptului că ați pierdut controlul asupra zahărului din sânge, ceea ce vă face să poftiți și mai mult la fast-food. Prima dată când consumați o masă bogată în calorii, răspunsul dumneavoastră la insulină vă poate scădea nivelul de glucoză, făcându-vă să vă doriți să mâncați mai mult. Siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză din chifla Big Mac este absorbit rapid de tractul gastrointestinal, provocând vârfuri de insulină și dureri de foame și mai mari.

După 60 de minute: Digestie lentă

În mod normal, organismul are nevoie de aproximativ 24 până la 72 de ore pentru a digera alimentele. Cu toate acestea, hamburgerii au nevoie de mai mult timp pentru a fi digerați, deoarece sunt mai unsuroși. După ce consumați un Big Mac, poate dura mai mult de 3 zile pentru a fi digerat complet.

Este nevoie de aproximativ 51 de zile pentru a digera grăsimile trans. Big Mac-ul conține 1,5 grame de grăsimi trans. Diferite studii au dovedit că grăsimile trans sunt legate de bolile de inimă, obezitate, diabet și cancer. Dacă doriți să mâncați un Big Mac, încercați să îl păstrați la un eveniment ocazional. Ingredientele pot provoca daune serioase organismului dumneavoastră, mai ales atunci când le consumați în mod regulat.

Concluzie

Aceste infografice îi fac întotdeauna pe oameni să se gândească din nou la cantitatea de junk food pe care o consumă. Imaginați-vă dacă mâncați unul dintre aceste produse de fast-food pe săptămână. Grăsimile trans nu ar fi niciodată digerate.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI