Este un scenariu de coșmar pentru orice șofer să-ți lași mașina parcată pe o pantă. Apoi, când te întorci mai târziu, să constați că aceasta s-a rostogolit până la vale. Desigur, frâna de mână ar trebui să fie activată pentru a preveni acest lucru. Dar, în cazul în care acest lucru nu reușește, este bine să aveți o soluție de rezervă. Aici pot intra în joc schimbătoarele de viteze. Lăsarea mașinii în marșarier poate acționa ca un mecanism de siguranță într-un astfel de scenariu, împiedicând mașina să se miște dacă frâna de mână nu funcționează. Oricum, indiferent de situație, de cum parcați, este bine să lăsați mașina în viteză.
Deși este recomandată, cu toate acestea, nu toți șoferii adoptă această tehnică. Există discuții, unele contradictorii, despre cum este mai bine să lași mașina parcată. Fie în marșarier, fără frâna de mână acționată, fie cu schimbătorul de viteze în punctul mort. Sau doar cu frâna de mână, sau folosind ambele. Există suficienți susținători și oponenți pentru fiecare metodă.
Dezavantajul lăsării mașinii în treapta de viteză atunci când este parcată pentru a bloca mișcarea mașinii este sarcina asupra sistemului de distribuție, cum ar fi cureaua, angrenajele de distribuție și întinzătorul. În cazul în care mașina se află pe un drum înclinat, sarcina va fi semnificativ crescută și acest lucru va duce la reparații cu costuri ridicate.
De asemenea, daunele pe care le va suferi mașina dacă o lăsați mașina parcată folosind doar una dintre viteze sunt minime. Va trebui să treacă ceva timp până când să vedeți aceste consecințe grave. Excepție face cazul în care parcați mult pe drumuri înclinate.
Dacă vorbim exclusiv despre siguranță, atunci, ar trebui să folosiți ambele metode. Fie trăgând frâna de mână și punând schimbătorul într-o treaptă de viteză. Așa mașina va rămâne cu siguranță exact în locul în care a lăsat-o șoferul.
Cu toate acestea, nu toată lumea se deranjează atât de mult. Unii șoferi vor acționa în funcție de obiceiurile lor. Există atât de mulți șoferi care nu știu cum să o facă corect. De asemenea, frâna de mână mai este cunoscută și sub numele de frână de parcare, de aceea se numește așa pentru că este folosită atunci când parchezi mașina.
Principalul beneficiu al lăsării mașinii în marșarier este acela că astfel se împiedică rostogolirea acesteia. Acest lucru înseamnă că, deși nu este neapărat o idee rea să țineți mașina în marșarier atunci când vă aflați pe un teren plat, este foarte important să faceți acest lucru atunci când sunteți parcat pe un deal.
Pentru a obține un sfat exact, am apelat la Codul Rutier, izvorul tuturor cunoștințelor în ceea ce privește conducerea în România. Ei recomandă ca, atunci când parcați pe un deal, să:
Logica din spatele acestui lucru este bună. În cazul nefericit în care frâna de mână cedează, motorul ar trebui să împiedice roțile să se rostogolească. Acest lucru explică, de asemenea, de ce va trebui să selectați o treaptă de viteză înainte dacă sunteți orientat în urcare și să treceți în marșarier dacă sunteți orientat în coborâre. În esență, doriți ca motorul mașinii să contracareze efectele gravitației.
Este destul de clar că este bine să lăsați mașina în marșarier atunci când este parcată pe un deal. Dar cum rămâne cu terenul mai plat? Mai merită să fiți precauți în acest caz, sau există dezavantaje?
Ei bine, pentru început, merită menționat faptul că un drum nu trebuie neapărat să fie deosebit de abrupt pentru ca rularea să devină o problemă. De exemplu, dacă aleea de acces este ușor înclinată, mașina ar putea ajunge să se rostogolească înapoi pe drum, ceea ce ar trebui să evitați cu siguranță!
Să spunem, totuși, că vă aflați pe o suprafață perfect plană, sau cât mai aproape de ea. În astfel de cazuri, în general, este în regulă să vă lăsați mașina în punctul mort. Cu toate acestea, dacă vă obișnuiți să vă lăsați mașina în marșarier ori de câte ori parcați, este probabil să vă amintiți acest lucru atunci când contează cu adevărat
Cu toate acestea, va trebui să vă asigurați că ați verificat dacă mașina este în punctul mort de fiecare dată când porniți motorul. Dar, deoarece acest lucru ar trebui să facă parte din verificările din cabina de pilotaj ori de câte ori conduceți, acest lucru ar trebui să vă vină oricum de la sine.
O mașină lăsată în marșarier atunci când este parcată poate fi o problemă. Aaceasta poate rula brusc dacă există o defecțiune care ajută. Mai ales dacă mașina este parcată pe o suprafață înclinată. Când mașina este lăsată parcată în acest fel și dacă o împingi, mașina se va rostogoli dacă învingi forța pistoanelor, dar și dacă roțile nu sunt blocate.
Astfel, este mai bine să ai o frâna de mână funcțională care să blocheze complet roțile din spate. Astfel, mașina nu se va rostogoli și va minimiza pe cât posibil alte defecțiuni pe care mașina le-ar putea avea în viitor.
În funcție de treapta de viteză selectată, șoferul poate uita că mașina este parcată în acel mod. Când vrea să pornească motorul, mașina se poate mișca înainte sau înapo. Șoferul poate uita să apese ambreiajul și frâna înainte de a porni. Acest lucru poate merge prost dacă ai o mașină în față sau în spate pentru că le poate lovi, și le poate deteriora.
De asemenea, merită menționat faptul că dacă cineva vă lovește mașina în timp ce aceasta este lăsată în marșarier atunci când este parcată, poate provoca mai multe daune transmisiei.Dacă angrenajul de distribuție este acționat de o curea și nu de un lanț, rolele curelei de distribuție se vor uza treptat la un vehicul care este în mod constant în viteză.
Nu contează prea mult ce treaptă de viteză este folosită pentru a menține mașina în staționare. Cu toate acestea, dacă mașina se află pe o pantă ușoară, atunci este recomandat să se folosească prima treaptă de viteză. Acest mod va elimina probabilitatea ca aceasta să se rostogolească înainte.
În mod similar, dacă mașina este parcată pe un deal, atunci, pentru a preveni rostogolirea înapoi a mașinii, folosiți treapta de mers înapoi. În cazul în care mașina dumneavoastră are o transmisie automată, răspunsul este simplu, lăsați schimbătorul în P după ce ați parcat mașina.
În concluzie, există unele consecințe pentru motorul mașinii dacă o lăsați în marșarier atunci când este parcată. Aacestea vor apărea pe termen lung.
Sistemul de distribuție va avea de suferit mai ales dacă mașina este echipată cu o curea de distribuție. Încercați să nu folosiți această metodă dacă parcați mașina în mod regulat pe o zonă înclinată.
Sarcina asupra pieselor va crește semnificativ. Dacă lăsați mașina astfel pe un deal fără să folosiți și frâna de mână, mașina se poate rostogoli. Folosiți această metodă atunci când este foarte frig afară.
În acest mot veți proteja cât mai mult frâna de mână, deoarece aceasta poate suferi cu ușurință deteriorări la aceste temperaturi scăzute. Sfatul necesar este să folosiți atât treapta de viteză cât și frâna de mână atunci când mașina este parcată.
Dacă mașina este lăsată în marșarier, roțile din față vor fi blocate, iar folosirea frânei de mână va bloca roțile din spate, asigurându-se că mașina nu se va mișca deloc din locul parcat.