ENEL, amendă de 10,4 milioane de euro, ceea ce înseamnă 52 de milioane de lei. Ce nereguli a descoperit ANPC, au fost umflate facturile. Abia acum românii vor realiza de ce plăteau așa de mult pentru energia electrică.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat furnizorul de energie electrică Enel cu 52 de milioane de lei, ceea ce înseamnă circa 10,4 milioane de euro.
Amenda a fost dată pentru nerespectarea prevederilor referitoare la măsurile aplicabile clienților, în perioada cuprinsă între datele de 1 aprilie 2022 și 31 martie 2023, după cum informează ANPC.
Conform ANAF, este cea mai mare amendă aplicată unui furnizor de energie în România, până acum. Comisarii ANPC au constatat că facturarea consumului lunar al energiei electrice din luna februarie 2023 nu se realizează conform legislaţiei în vigoare. Astfel, în loc de un preţ final al energiei electrice de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 93 kWh – 100 kWh, Enel practica un preţ final al energiei electrice mai mare de 0,80 lei/kWh.
Citește și: Ce se întâmplă cu facturile românilor. ENEL a făcut anunțul
În plus, facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu s-a realizat conform legislaţiei în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 255,01 kWh şi 300 kWh, pentru care primii 255 kWh trebuie facturaţi la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus, iar consumul care depăşeşte 255 kWh trebuie facturat la preţul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus.
Un alt aspect constatat de ANPC, în cadrul acţiunii de control desfăşurate la jumătatea lunii septembrie, a vizat faptul că facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se face conform legislaţiei în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 100,01 kWh şi 255 kWh, care trebuie facturaţi în integralitate la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh.
”Modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică, începând cu data de 01.01.2023 şi este în vigoare şi în prezent. Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 şi 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menţionată. Acest fapt demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectaţi direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent”, se arată în comunicatul ANPC.
ANPC precizează că OUG nr. 27/2022 nu prevede sancţiuni contravenţionale complementare, astfel că, odată cu amenda aplicată, nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic.
”Toţi consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferenţelor”, transmite ANPC.
Nu în ultimul rând, ANPC avertizează că situații similare ar putea fi întâlnite și alte la alte companii existente pe piaţa liberalizată şi, bineînţeles, dacă situaţiile vor impune, se vor aplica măsuri identice.