Documentul obligatoriu care va trebui prezentat la vânzarea mașinilor second-hand. Se va aplica din 2024

de: Corina Oprea
11 10. 2023

Schimbări importante în piața vânzărilor de mașini, valabile din anul 2024. Toți cei care au un autovehicul second hand de vânzare trebuie să fie la curent cu noile modificări. Ce document impune legea să prezinte samsarii, așa vei cumpăra mașini mult mai bune, fără defecte ascunse.

Document obligatoriu la vânzarea de mașini second hand

Tot mai mulți oameni optează pentru cumpărarea de mașini second hand, având în vedere că prețul lor este mult mai mic decât al celor noi. Procesul de vânzare este unul destul de simplu, dar se pare că se schimbă legea în acest sens.

Din anul 2024, acest proces va fi mult mai complex. Mai exact, unele defecte sau modificări ilegale nu vor mai putea fi ascunse. Începând din 2024, vânzătorii de mașini vor fi impuși să obțină certificatul RAR Auto-Pass de la Registrul Auto Român.

Acest document va certifica starea tehnică și kilometrajul mașinii, precum și orice alte probleme constatate. Astfel, este un avantaj pentru cumpărător și o obligație de care samsarii va trebui să țină serios cont.

„Avem în implementare un program, RAR Auto-Pass, care va fi disponibil de anul viitor. La cumpărarea oricărui autovehicul înmatriculat în România venim cu o garanție asupra stării tehnice și a kilometrajului, dar și despre alte deficiențe constatate de specialiștii RAR.

Vreau să accentuez conștientizarea din partea pieței, a clienților, în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculului pentru că acesta este un factor foarte important în reducerea accidentelor pe drumurile publice”, a declarat directorul RAR, Mihai Alecu, la deschiderea oficială a Salonului Auto București.

Începând din anul viitor, acest document va deveni obligatoriu și va cuprinde detalii cruciale cu privire la kilometrajul mașinii, precum și la incidentele anterioare care au influențat sistemul de siguranță al vehiculului.

Ce reprezintă RAR Auto-Pass

Registrul Auto Român (RAR) trebuie să instituie un sistem electronic de evidență, care va centraliza toate detaliile referitoare la istoricul autovehiculelor înmatriculate pe teritoriul României. Astfel, va deține tot istoricul vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România.

Află și: La ce să fii atent când cumperi o maşină second-hand. Una din cinci maşini are această problemă, din păcate

Conform acestei inițiative, este interzisă modificarea odometrului unui autovehicul, cererea de modificare a odometrului sau orice acțiune care să afecteze înregistrarea corectă a distanței parcursă de autovehicul în kilometri.

Încălcarea acestor reguli atrage sancțiuni contravenționale, în măsura în care, conform legislației penale, acestea nu sunt considerate infracțiuni, și se sancționează cu o amendă cuprinsă între 2.000 și 5.000 de lei.

„Staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate, precum şi atelierele pentru inspecţia tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză autorizate sunt obligate să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei inspecţii efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus inspecţiei”, mai prevede proiectul.

Ce mai prevede documentul obligatoriu

Legea a fost promulgată în luna mai de președintele Klaus Iohannis și adoptată la finalul lunii aprilie. Astfel, din 2024, legile privind vânzarea de mașini second hand se vor înăspri serios.

Te-ar putea interesa și: Cele 10 mașini second-hand care sunt o țeapă pentru români. Ce pericol ascund proprietarii lor

Noul document interzice, de asemenea, și introducerea pe piaţă, punerea la dispoziţie sau utilizarea de echipamente, programe informatice şi de servicii conexe pentru manipularea odometrelor vehiculelor rutiere.

Conform legislației, registrul este constituit din informațiile obținute:

  • de către RAR cu ocazia prestațiilor efectuate de RAR care implică identificarea vehiculului rutier ori cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice în cadrul reprezentanțelor RAR sau al stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate conform legislației în vigoare,
  • din informațiile transmise RAR de către atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate conform legislației în vigoare,
  • din informațiile transmise RAR de către operatorii economici autorizați conform legislației în vigoare care desfășoară activități de reparații, de întreținere, de reglări funcționale, de modificări constructive și de reconstrucție a vehiculelor rutiere, denumiți în continuare operatori economici autorizați,
  • din informațiile transmise RAR de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanții autorizați ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere noi.