Începând cu data de 7 februarie 2020, angajatorii din România au posibilitatea de a acorda salariaților lor pensii ocupaționale. Reamintim că această lege a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată deja în Monitorul Oficial, la începutul acestui an.
”Se creează premisele pentru asigurarea unei surse suplimentare de venit din pensii și se dorește stimularea și cultivarea spiritului de economisire pentru bătrânețe al fiecărui cetățean”, este afișat în expunerea de motive. Actul normativ transpune în legislația nationala o directiva europeană. Iată ce este pensia ocupațională și cine poate beneficia de ea.
Pensia ocupațională este o pensie suplimentară, care se va adăuga la pensia de stat și la cea privată.
Pensia ocupațională este facultativă, iar schema este stabilită de către fiecare angajator care dorește și are capacitatea financiară să ofere astfel de beneficii salariaților.
ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară) a pus recent în dezbatere publică patru proiecte de acte normative care au legătură cu pensiile ocupaționale. Pentru a intra în vigoare, trebuie să să fie însă semnate de către președinteșe ASF și publicate în Monitorul Oficial. Acestea stabilesc modul în care se face autorizarea fondului de pensii ocupaționale și a administratorilor de fonduri de pensii ocupaționale, dar și detalii despre prospectul fondului de pensii ocupaționale, și anume capitalul social al administratorului de fonduri de pensii ocupaționale.
Fondul de pensii ocupaționale se constituie pe baza unui contract de societate, potrivit Codului Civil. Inițiativa acestui fond de pensii aparține unui administrator autorizat, contractul de societate este întocmit de către administrator și are un conținut minim prevăzut în normă. Modificarea contractului se poate face la propunerea administratorului cu acordul părților: angajator/angajat. La momentul depunerii cererii de autorizare, în vederea autorizării, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile prevăzute de Lege și Normă.
Potrivit propunerii legislative, cei care pot administra fonduri de pensii ocupaționale sunt societățile de pensii, societățile de administrare a investițiilor și societățile de asigurare de viață autorizate. Nivelul capitalului social necesar pentru desfășurarea activității de administrare a fondurilor de pensii ocupaționale trebuie să fie echivalentul în lei a sumei de 1,5 milioane euro, cu posibilitatea reintregirii acestuia in termen de maximum 6 luni de la data în care a înregistrat o valoare mai mică decât cea prevazută de Lege.