Conducerea unei mașini cu faruri mate nu este doar o problemă tehnică minoră, ci poate deveni un factor determinant în siguranța traficului rutier. Specialiștii trag un semnal de alarmă asupra riscurilor crescute generate de aceste defecte, subliniind că farurile cu eficiență redusă limitează vizibilitatea șoferilor, mai ales în condiții de luminozitate scăzută.
Farurile mate pot diminua semnificativ capacitatea de iluminare a drumului, afectând claritatea vizibilității pe timp de noapte sau în condiții meteorologice nefavorabile. Potrivit unei postări recente pe pagina de Facebook KRESZvászály, problema vizibilității limitate cauzate de aceste faruri poate reduce drastic capacitatea șoferului de a reacționa la obstacole sau alte pericole din trafic.
„Din cauza acestor defecte, șansele de a obține informațiile vizuale esențiale pentru conducerea în siguranță scad considerabil”, se arată în postare. Această situație crește riscul de accidente, mai ales pe timp de noapte, când dependența de luminile vehiculului este mai mare.
O altă consecință semnificativă a farurilor mate este legată de inspecțiile tehnice periodice. Vehiculele care nu respectă criteriile de siguranță – inclusiv performanța farurilor – riscă să nu treacă testele obligatorii. Acest lucru poate duce la cheltuieli neașteptate pentru șoferi, care trebuie să remedieze problema înainte de a putea circula din nou în mod legal.
„Dacă mașina nu îndeplinește criteriile necesare, este aproape sigur că nu va trece următoarea inspecție tehnică”, avertizează experții.
În trecut, farurile auto erau fabricate din sticlă, un material mai greu, dar durabil și rezistent la matifiere. Totuși, din cauza costurilor ridicate și a dificultăților în modelare, producătorii auto au trecut la utilizarea plasticului pentru hote. Deși aceste componente din plastic sunt mai ușoare și mai ieftin de produs, ele sunt susceptibile la uzură.
Chiar dacă stratul protector aplicat pe plastic oferă inițial o barieră împotriva degradării, în timp – de obicei după 10-12 ani – farurile încep să devină galbene și mate. Acest proces este accelerat de acumularea de căldură în corpul farului, deoarece lumina nu mai poate trece prin suprafața opacă în mod eficient.
Pentru cei care se confruntă cu această problemă, experții recomandă lustruirea farurilor. Procedura poate fi efectuată acasă, folosind truse disponibile în magazine, sau cu ajutorul unor profesioniști.
„Este important să nu așteptați până când vizibilitatea devine extrem de redusă. Întreținerea regulată poate preveni situațiile periculoase”, spun specialiștii.
De asemenea, șoferii pot îmbunătăți vizibilitatea prin schimbarea becurilor farurilor. Pe piață există becuri de înaltă luminozitate care oferă o iluminare mai bună a drumului.
O altă opțiune pentru îmbunătățirea vizibilității este trecerea la faruri cu LED-uri. Cu toate acestea, utilizarea lor este în prezent limitată la zone închise circulației rutiere. Ministerul Construcțiilor și Transporturilor lucrează însă la un nou regulament care ar putea permite instalarea acestor surse de lumină și pe vehiculele aflate în circulație.
Conform regulilor actuale, LED-urile pot fi montate doar la mașinile echipate cu astfel de tehnologii din fabrică. Modificările propuse ar putea schimba această situație, deschizând calea pentru utilizarea pe scară mai largă a acestei tehnologii eficiente și durabile.
Farurile mate reprezintă o problemă care afectează nu doar confortul, ci și siguranța șoferilor și a celorlalți participanți la trafic. Prin întreținerea adecvată și adaptarea la noile tehnologii, șoferii pot reduce riscurile și se pot asigura că vehiculele lor rămân conforme cu standardele de siguranță.
Atenția acordată acestor detalii nu este doar o cerință tehnică, ci o responsabilitate față de siguranța proprie și a celorlalți participanți la trafic.