03 feb. 2023 | 09:00

Decizia care dă ‘fiori reci’ Lidl, Kaufland şi altor concurenţi în retail. Alianţa surpriză făcută de Auchan

Economic
Decizia care dă 'fiori reci' Lidl, Kaufland şi altor concurenţi în retail. Alianţa surpriză făcută de Auchan
„Miza este una importantă pentru toți” - Auchan

Alianţa surpriză făcută de Auchan la început de 2023! Piața de retail din România, și nu numai, a mai avut parte de partneriate strategice între doi sau mai mulți retaileri, iar scopul final era și ar trebui să fie, de fapt, consumatorul final. Așa că decizia care dă ‘fiori reci’ Lidl, Kaufland şi altor concurenţi în retail, și anume alianţa surpriză făcută de Auchan, nu face altceva decât să întărească modul în care acești giganți se raportează la consumatorul final, genul acesta de mencanisme nefiind neapărat considerate concurențe neloaiale în raport cu ceilalți jucători.

Puterea de negociere a furnizorilor centrată pe consumatorul final

Într-o economie de piață, și mai ales dacă ne referim la jucătorii din piața de retail, termenul „Puterea de negociere a furnizorilor” este des întâlnit, și reprezintă capacitatea acestora de a-și vinde produsele la prețuri și în condiții care le sunt favorabile.

Într-o industrie în care furnizorii au o putere de negociere ridicată, aceștia vor putea să își mărească prețurile fără prea multe împotriviri. De asemenea, aceștia pot scădea calitatea produselor, pentru a reduce costul de producție, și pot dicta condiții de plată și de expediere care să le fie favorabile.

Pe de altă parte, în cazul în care furnizorii au o putere de negociere mai mică, aceștia vor avea tendința de a-și reduce prețurile, de a-și îmbunătăți calitatea sau de a face concesii în ceea ce privește plățile și expedierea pentru a atrage mai mulți clienți la ei.

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu acest termen, trebuie să înțelegem că, în orice industrie, o întreprindere se va confrunta cu 5 forțe, care îi pot afecta profitabilitatea și atractivitatea:

  • Puterea de negociere a furnizorilor
  • Puterea de negociere a cumpărătorilor
  • Amenințarea noilor concurenți
  • Amenințarea înlocuitorilor
  • Rivalitatea între concurenți

 

Cu cât aceste forțe sunt mai mari, cu atât industria este mai competitivă și mai puțin profitabilă. În comerțul cu amănuntul, furnizorii sunt producătorii și angrosiștii care vând către comerțul cu amănuntul, iar cumpărătorii sunt clienții finali care cumpără din magazine.

Alianţa surpriză făcută de Auchan! Decizia care dă ‘fiori reci’ Lidl, Kaufland şi altor concurenţi

Plecând de la premizele deja enunțate anterior, alianța surpriză făcută de Auchan este cu un alt jucător din piața românească, și anume lanțul de supermarketuri Profi, tocmai în ideea de a-și mări „Puterea de negociere a furnizorilor” într-o piață concurențială și-așa extrem de puternică. Deși mișcarea dă fiori celor de la Lidl, Kaufland și altor retaileri, nu este una menită să destabilizeze piața, sau să creeze un potențial monopol.

Cei doi retaileri, Profi și Auchan își justifică decizia prin faptul că „Miza este una importantă pentru toți, mai ales în această perioadă: protejarea puterii de cumpărare a clienților noștri.”, iar explicațiile date de oficialii celor doi retaileri nu fac altceva decât să întărească ceea ce analiștii au spus până recent, și anume că strategiile acestora ar trebui să se bazeze pe modul în care se raportează la consumatorul final, adică românul care cumpără din lanțurile lor de magazine:

„Pentru a putea obține condiții mai avantajoase pentru clienții noștri, considerăm oportun să folosim volumele noastre cumulate în negocierile cu furnizorii cu cifre de afaceri foarte mari.

Este o evoluție normală ca doi retaileri să își pună la un loc volumele de achiziții pentru a crea forme de alianțe care să le permită să concureze și mai eficient marile rețele de retail alimentar și să asigure prețuri mai bune pentru clienți, mai cu seamă în această conjunctură inflaționistă,” explică Gaëtan Pacton, directorul general Prof, conform Profit.ro.

Practica, așa cum spuneam, nu este una singulară pe toate piețele de retail, iar rezultatul final, de altfel declarat și de cei doi, prin alianţa surpriză făcută de Auchan și Profi, ar putea să apară mult mai devreme decât se spera.