De ce se prăbușesc avioanele. Toată atenția e pe Boeing 737 Max

Autor: Diana Radu - 13:14, 13 mart. 2019

De fiecare dată când auzim despre o catastrofă aviatică ne apar în minte o serie de întrebări despre vinovații din spatele dezastrului, dar și cât de sigur este un zbor cu avionul. Iată o listă cu cele mai comune cauze pentru care se prăbușesc avioanele.

Dintr-o greșeală a piloților

Deși, avioanele sunt cel mai sigur mod de transport, tot mai multe dezastre aviatice, mai exact 50% se produc din cauza unor greșeli ale piloților. Așadar, viața pasagerilor stă în mâinile piloților, care sunt responsabili de fiecare stadiu al zborului.

Cu toate acestea există nenumeroase greșeli pe care le pot face piloții, de la cele de programare în utilizarea calculatorului de importanţă vitală în managementul zborului, până la greşelile de calcul a cantităţii de combustibil necesare alimentării avionului, care pot pune în pericol viața pasagerilor, dacă nu sunt făcute conform standardelor în vigoare.

Însă, în aceeași măsură, piloții îți pot salva viața, dacă reacționează cu rapidatate și pe baza cunoștințelor de pilotaj, chiar dacă istemele automatizate ale avionului nu mai funcționează.

Din cauza unor defecțiuni mecanice

Chiar și cu toate îmbunătăţirile aduse designului şi calităţii producţiei aeriene, aproximativ 20% dintre accidentele aviatice se produc din cauza defecțiunilor mecanice. În mod suprinzător, uneori motoarele avioanelor pot ceda catastrofal.

Vremea joacă un rol important în siguranța zborurilor aeriene

Deși există o mulțime de echipamente electonice, precum compasul giroscopic, navigarea prin satelit, avioanele se confruntă, uneori cu furtuni, zăpadă sau ceaţă, care provoacă în jur de 10% din accidentele aviatice.

Din cauza sabotajelor

Cu toate că ne vine greu să credem că cineva poate în pericol viața tuturor oamenilor de la bordul unui avion, există și cazuri de sabotaj. Mai exact, un procent de apeoximativ 10% din catastrofele aviatice se petrec din cauza sabotajului. Deşi riscurile unei asemenea situaţii sunt mai reduse, asta nu înseamnă că nu se poate întâmpla.

De exemplu, în septembrie 1970, trei avioane de pasageri au fost deturnate pe Dowsons Field în Iordan de devotaţii Frontului Popular pentru liberalizarea Palestinei. Atunci a fost doar unul dintre momentele în care s-a pus problema asupra siguranței aviatice.

Alte curiozități pe care nu le știai despre zborul cu avionul și despre secretele piloților:

Este mai sigur să zbori cu avionul decât să mergi cu mașina?

Probabil că mulți dintre noi ne-am pus această întrebare, având în vedere numărul mare de accidente care au loc tot mai des pe șosele din România și nu numai. Ei bine, aceste date îți vor arăta cum stă bilanțul în cazul accidentelor.  „În anul 2012, peste 33.500 de oameni au murit în accidente de mașină, 803 în accidente de tren, 706 în accidente navale și 449 în incidente aviatice”, potrivit Comitetului de Siguranță în Transportul Național din SUA .

E mai sigur să stai în spatele avionului?

Se pare că în cazul unui accident aviatic ai mai multe șanse să supraviețuiești, dacă te afli pe unul dintre scaunele din spatele avionului. Cel puțin aceasta este concluzia unui studiu al reviste de specialitate Popular Mechanics, realizat în anul 2007, în care au fost analizate accidentele aviatice din SUA pe parcursul a 36 de ani.

Însă, dministratia Federala a Aviatiei (FAA) din Statele Unite susține că cele 20 de cazuri analizate sunt prea puține, pentru a putea afirma că este vorba despre o regulă, care să stabilească că un loc în spate îți poate salva viața.

Dacă motoarele avionului se opresc, ne prăbușim?!

Răspunsul la această întreabre este nu. Asta pentru că un avion fără motor mai poate plana încă 11,1 kilometri pentru fiecare 1.500 de metri altitudine. Astfel, dacă se întâmplă un astfel de incident la o altitudine de 10.000 de metri altitudine, avionul mai poate plana încă 77,8 kilometri – timp în care se pot remedia o gramadă de probleme.

Cele mai periculoase momente ale zborului

Cele mai multe accidente au loc atunci când avionul decolează sau aterizează. Mai exact, aceste catastrofe se pot produce fie în primele trei minute ale decolării, fie în ultimele opt minute înainte de aterizare.

Care sunt semnalele secrete ale echipajului de la bord

De exemplu, dacă un terorist se află la bordul unui avion, atunci acesta va ateriza cu obloanele închise, tocmai pentru a avertiza într-un mod subtil că există o problemă la bord. Până acum această regulă nu s-a pus în practică niciodată. Piloții spun că ar exista și un alt mod de avertizare – la aterizare, se lasă flapsurile aripilor deschise.

Ce s-a întâmplat cu Boeing 737 Max 8

Accidentul avionului Boeing 737 Max 8, care s-a prăbușit în Etiopia și a dus la moartea a 157 de oameni, este al doilea incident de acest fel care s-a produs în nici jumătate de an. Avionul s-a prăbuşit la scurt timp după decolarea de la Addis Abeba, Etiopia, spre Nairobi, Kenya.

Din ultima comunicare cu controlorii de zbor, reiese că pilotul avea probleme, deoarece ceruse aprobare pentru a reveni la sol. „După şase minute a dispărut de pe radar. Avea 149 de pasageri la bord şi opt membri ai echipajului”, a anunțat James Macharia, ministrul transporturilor din Kenya.

În urma impactului care a vut loc pe un câmp, dintre avion și pământ a rămas o groapă foarte adâncă, semn că a explodat în urma impactului, din care niciun pasager și niciun membru al echipajului nu a scăpat cu viață.

O investigație e în curs.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI