În fiecare zi, milioane de oameni se urcă în avion pentru a ajunge la o nouă destinație. Fie că este vorba de agrement sau de muncă, acesta este un mijloc de transport rapid și sigur. Este unul din cele mai folositie mijloace de transport de mii de călători din toate colțurile lumii. Despre avioane există multe mituri și legende, unele adevărate și altele nu prea. Dar ți-ai pus întrebarea de ce nu există în unele avioane locul cu numărul 13? Pe cât de ciudat ar părea, motivul pentru care unele companii au renunțat la această cifră este unul cât se poate de real.
Cei care călătoresc în mod regulat cu avionul au auzit probabil de ideea că zborul cu avionul în sine este cea mai sigură parte a călătoriei. Adevărul este că aceasta nu este doar o opinie individuală.
Este un fapt solid și dur pe care mulți oameni tind să îl treacă cu vederea. Cei care se întreabă cât de sigur este zborul cu avionul ar trebui să țină cont de faptul că zborul cu avioanele comerciale este, din punct de vedere statistic, mai sigur decât mersul pe bicicletă, sau chiar cu mașina personală, de exemplu.
Datele statistice sunt de partea avionului. De ce spunem asta, pentru că pe autostradă este, din punct de vedere statistic, cel mai periculos mod de a călători. Șoferii au o șansă de 1 la 114 de a muri într-un accident de mașină.
În același timp, au o șansă de 1 la 654 de a muri ca ocupant al unei mașini. Statistica arată că aveți doar o șansă din 9.821 de a muri în urma unui incident de transport aerian. Deci, zborul este, de fapt, una dintre cele mai sigure forme de transport.
În multe culturi, acest număr este asociat cu ghinionul, motiv pentru care multe companii preferă să evite posibilele superstiții din partea clienților și aleg să elimine numărul de pe acest rând. Mai este un factor, o teamă care este cunoscută sub numele de triskaidekaphobia.
Una dintre puținele care nu face acest lucru este compania americană Alaska Airlines, în timp ce Lufthansa retrage și numărul 17 pentru a evita neplăcerile călătorilor săi italieni, deoarece este, de asemenea, asociat cu ghinionul, explică cei de la Sky Scanner.
Multe companii aeriene au răspuns la acest lucru prin simpla lipsă a rândului 13 în numerotarea locurilor. Rândurile sar direct de la 12 la 14. Poate părea ciudat să faci o astfel de schimbare în cabină pe baza unei credințe superstițioase.
Cele mai multe decizii și procese de la bordul aeronavelor sunt bine gândite pentru siguranță. Puteți fi siguri că, dacă rândurile 12 și 14 sunt sigure, atunci și 13 este la fel.
Dar, pe de altă parte, de ce să nu-i facem pe pasageri să se simtă doar un pic mai în siguranță? Dacă unii dintre ei cred că 13 este un loc ghinionist, atunci nu se vor simți foarte confortabil dacă li se va aloca un loc acolo. Până la urmă, este doar o mică schimbare.
De ce este numărul 13 ghinionist? De ce este vineri 13 o zi de bun augur? Există opinii diferite cu privire la motivul pentru care 13 este considerat ghinionist.
O explicație este că la masa de la Cina cea de Taină a lui Iisus au fost 13 persoane și se crede că Iuda,discipolul care l-a trădat pe Iisus, a fost al 13-lea care a luat loc.
O altă explicație se referă la mitologia nordică și la o poveste în care un al 13-lea oaspete neinvitat s-a alăturat celor 12 zei în timpul cinei.
Acest al 13-lea oaspete a fost zeul răuvoitor Loki, care l-a păcălit pe zeul Hoor să îl ucidă pe Baldr, ceea ce a dus la multă jale pe tot pământul. Iată ce spun și unii cercetători americani despre cifra 13:
„O contribuție cognitivă evidentă la acest sistem de credință sunt tiparele. În creierul nostru, este mult mai ușor să atribuim lucrurile unele altora atunci când vedem tipare sau secvențe care apar frecvent.
Noi, ca oameni, am evoluat prin simboluri și este în natura noastră să folosim aceste asocieri în viața de zi cu zi. Acestea se întăresc atunci când ne conectăm cu alte persoane care cred și văd aceleași tipare.
Ei nu sunt neapărat dezinformați, ci formează conexiuni în locuri care nu au fost menite să fie. Cel mai notabil influențator al celei de-a 13-a credințe este mass-media. Mass-media folosește aceste puncte de vânzare în avantajul lor.”
Indiferent de cauza inițială, numărul 13 iese în evidență. Astfel, deciziile pot fi influențate. Este greu de aflat câți oameni urmează această credință, bineînțeles.
Cu toate acestea, nu doar companiile aeriene optează să sară peste numărul 13. Multe hoteluri și clădiri de birouri din întreaga lume omit etajul 13.
A existat de fapt un sondaj realizat de Gallup în 2007 care a analizat această practică în hoteluri. Acesta a constatat că 13% dintre cei intervievați ar fi deranjați dacă ar sta într-o cameră, la etajul 13.