Serviciul 112 este unul din cele mai solicitate servicii de comunicare specială din România. Asta se datorează și specificului său, înglobând apelurile de urgență pentru poliție, ambulanță, SMURD, pompieri și jandarmi.
Numărul 112 este serviciul unic pentru apelurile de urgență către organele abilitate, în funcție de solicitarea cerută. Serviciul este gratuit pentru toți cetățenii României, indiferent unde s-ar afla pe teritoriul țării. Cu toate astea serviciul este unul din cele mai suprasolicitate servicii de comunicații.
Nu de puține ori a fost cazul când s-a apelat la Serviciul 112 doar pentru a face glume sau doar pentru a ține linia blocată. În acest caz autoritățile, deși au anunțat acest aspect, au fost nevoite să sancționeze conform legii abuzurile de acest gen.
Conform unei statistici făcute pentru anul 2019, jumătate din cele 11,3 milioane de apeluri au fost non urgențe sau false. În urma acestor situații autoritățile s-au văzut nevoite să aplice amenzi, valoarea uneia fiind de aproximativ 5.000 de Lei.
„E important să fim responsabili când apelam 112 și să o facem atunci când e o urgență. Operatorii Serviciului au preluat 11.301.881 de apeluri, mai puține cu 1.433.955 față de anul precedent. Apelurile de urgență au reprezentat 51,90% din numărul total al apelurilor recepționate, în timp ce diferența de 48,10% reprezintă, în principal, apeluri efectuate din greșeală, solicitări de informații diverse, farse și apeluri injurioase.”, a declarat Cătălin Chirca, purtătorul de cuvânt al STS.
Există momente când, fără să ne dăm seama, sunăm dar închidem prea repede telefonul. Sfatul autorităților este să nu închidem telefonul imediat, deoarece operatorii vor fi nevoiți ulterior să desfășoare activități de verificare.
Asta, spun autoritățile, presupune consum de timp în plus față de cel alocat în mod normal. Mare atenție și la ceea ce spunem când apelăm 112 deoarece toate apelurile făcute către serviciul de urgență sunt înregistrate.
În cazul în care sunați și sunteți în imposibilitatea de a vorbi cu un operator 112, cei de la STS vă recomandă următoarele lucruri: ”Persoanele cu deficienţe de auz şi/sau vorbire au la dispoziţie serviciul SMS 113 pentru a anunţa situaţiile de urgenţă prin SMS.”
Anul acesta, și datorită pandemiei, autoritățile au preconizat o creștere a apelurilor către serviciu 112, ceea ce ar putea duce la o blocare a sistemului, dar până la acest moment nu au fost anunțate astfel de situații de blocare a sistemelor de comunicare prin serviciul 112.