Românii care s-au dus la muncă în străinătate au fost supuși, de multe ori, unor tratamente ilegale și de neconceput. La ce trebuie să fie atent un lucrător sezonier înainte de a semna un contract.
Multe drame se petrec în viața românilor care muncesc în alte țări, iar asta pentru că nu au fost atenți la condițiile menționate în contractele de muncă și ajung să fie exploatați de angajatori sau de intermediari. Astfel, românii care pleacă să muncească în străinătate pot fi păcăliți chiar dinainte de a pleca din țară. Unii sunt obligați să plătească transportul, deși drumul a fost achitat de angajator.
Prin urmare, autoritățile le recomandă muncitorilor sezonieri să verifice cu atenție angajatorul, firma intermediară, dar și agenția de plasare a forței de muncă.
Trebuie să știi că agențiile de intermediere sunt obligate să apeleze la o firmă specializată în transport internațional de persoane, dacă este vorba de grupuri mari de 10 persoane. Dacă angajatorul achită transportul, lucrătorii nu mai trebuie să accepte să fie și ei taxați pentru același lucru.
Dacă cazarea este organizată de angajator, costurile nu pot să depăsească un sfert din câștigul lucrătorului. De asemenea, în contractul de muncă trebuie să se specifice, în clar, condițiile de despăgubiri în caz de boală, accidente de muncă sau deces.
“Înainte de a pleca din ţară spre locul de muncă din străinătate, lucrătorul trebuie să aibă semnat contractul de muncă sau documentul echivalent prevăzut de legislaţia statului respectiv, în limba română”, a spus Larisa Papp, director la Direcţia Relaţii de Muncă din cadrul Inspecţiei Muncii pentru stirileprotv.ro.
Contractul de muncă pe care îl semnează un lucrător sezonier trebuie să conțină, clar, datele de identificare ale angajatorului străin, funcția sau meseria pe care muncitorul o va avea, durata angajării, dar și condițiile de muncă. Mai trebuie trecute și durata timpului de muncă și de repaus, salariul, condițiile de muncă și de climă, condițiile de locuit, dar și chestiuni referitoare la hrană, sănătate și securitate în muncă.
Tot în contract mai trebuie să fie menționate și eventualele obiceiuri din țara de destinație, care ar putea pune în pericol sănătatea lucrătorilor, precum și ce taxe și impozite ar putea fi plătite acolo.
Mai mult decât atât, documentul trebuie să aibă și datele de contact ale ambasadelor ori ale misiunilor diplomatice din țara respectivă. În contract mai trebuie să apară și clauze legate de despăguburi în caz de boală, accidente sau deces, precum și condițiile de repatriere pentru astfel de situații.