Cum se repornește contorul inteligent de curent. De ce se oprește singur, de fapt

de: Emanuela Pană
06 01. 2022

În România, aproximativ 1,1 milioane de clienți ai Grupului Enel dețin contoare inteligente care se întrerup automat în anumite cazuri, pentru a evita pericolul încingerii rețelei: „Există risc de incendii“. Tu știi ce trebuie să faci pentru a reporni contorul inteligent când „detectivul“ consumului te lasă în beznă? Dacă nu, află în continuare pașii pe care trebuie să-i faci pentru reconectare.

Cum se repornește contorul inteligent de curent

Un număr de circa 1,1 milioane de români, clienți ai celor trei companii de distribuție din cadrul Grupului Enel – E-Distribuție Banat, E-Distribuție Dobrogea și E-Distribuție Muntenia, dețin contoare inteligente care se întrerup automat în cazul în care depășesc puterea avizată, pentru a evita pericolul încingerii rețelei, cu riscul producerii incendiilor.

Astfel de cazuri apar atunci când un aparat consumă mai mult decât este prevăzut în contract. Contorul inteligent se oprește singur din motive ce țin de siguranță, nu de raționalizarea consumului. În situații punctuale, clienții au două posibilități: fie să renunțe la folosirea acestuia, fie să își crească „sporul de putere“ printr-o cerere trimisă distribuitorului.

Important de precizat că depășirea puterii avizate în contractul de furnizare a energiei electrice reprezintă un pericol pentru siguranța persoanelor și bunurilor. Depășirea capacității branșamentului duce la încingerea rețelei din interiorul locuințelor, apărând riscul de incendiu, potrivit reprezentanții E-Distribuție din cadrul Enel România.

Citește și: Încă un scandal la o pensiune de sărbători. Turiștii îl acuză pe proprietar că le-a tăiat curentul de Revelion

De ce se oprește singur, de fapt

În decembrie 2021, E-Distribuție Muntenia a notificat furnizorii de energie electrică care își desfășoară activitatea în județele Giurgiu și Ilfov cu scopul de a-și înștiința clienții care dețin contoare inteligente referitor la consumul de energie și depășirea puterii aprobate locului de consum.

Măsura face parte din acțiunile periodice de verificare a depășirii puterii avizate prin avizul tehnic de racordare (ATR)/certificatul de racordare (CER) în rândul clienților finali și nu implică deconectarea totală a acestora din sistemul de energie.

Clienților care dețin astfel de aparate li s-a transmis că, dacă puterea absorbită la locul de consum depășește valoarea contractată, respectiv cea menționată în avizul tehnic de racordare/certificatul de racordare, contorul inteligent întrerupe alimentarea cu energie electrică temporar.

„Dacă ne raportăm la întreruperile temporare declanșate de către echipamentul de măsurare a consumului de energie, respectiv de către contor, astfel de situații apar, de regulă, atunci când există o depășire a puterii maxime avizate la nivelul locului de consum. În aceste cazuri, contorul atenționează clienții prin mesajul: Putere depășită.

Aceasta este o măsură de avertizare pentru clienți, cu scopul de a preveni eventuale accidente în instalațiile de utilizare ale acestora, și de a asigura funcționarea în parametrii optimi a rețelei de distribuție. Este vorba de o măsură de întrerupere temporară a alimentării și nu de o deconectare de la rețeaua de distribuție a energiei.

Este important de subliniat că depășirea puterii avizate este periculoasă pentru siguranța persoanelor și bunurilor, întrucât depășirea capacității branșamentului duce la încingerea rețelei din interiorul locuințelor, cu riscuri de incendiu“, au transmis reprezentanții Grupului Enel, potrivit gandul.ro.

Găsiți în astfel de situații, clienții pot reporni contorul fără intervenția echipelor tehnice, dar numai după ce își reduc consumul înregistrat în acel moment, lucru care se face prin simpla scoaterea din priză a aparatelor cu consum mare de electricitate. Alimentarea va fi reluată automat ulterior.