Frauda kilometrajului este o problemă majoră care afectează sute de mii de europeni în fiecare an. Specialiștii au estimat recent că unul din cinci consumatori care achiziționează o mașină second-hand se confruntă cu o astfel de problemă. Studii comparative au încercat să surprindă unele dintre efectele economice transfrontaliere ale kilometrajelor falsificate, precum și impactul asupra consumatorilor și operatorilor de bună-credință din industria auto, inclusiv producători, reprezentanțe și companii de leasing.
De foarte mulți ani cei care ajung să-și cumpere mașini second-hand au mari probleme cu vânzătorii care falsifică kilometrajele autoturismelor. Germania, în acest moment, încearcă să rezolve această situație, având în vedere că aproape o treime din mașinile second-hand vândute aici sunt cu astfel de probleme. Specialiștii germani spun că digitalizarea face mai ușor ca niciodată manipularea kilometrajelor.
„Frauda de kilometraj este mai probabil să aibă loc cu mașinile second hand importate decât cu mașinile comercializate pe plan intern. Având în vedere că majoritatea țărilor necesită o inspecție administrativă care să se concentreze asupra documentelor necesare vehiculului, acesta ar putea fi momentul ideal pentru a înregistra kilometrajul de import și pentru a descărca istoricul din baza de date din țara de origine.
De îndată ce părțile interesate de mașini uzate sunt convinse că mașinile pe care le cumpără pot fi de încredere, comerțul cu mașini uzate va crește în consecință și va echilibra cererea și oferta.”, sunt de părere realizatorii unui studiu amplu asupra fenomenului.
Dealerii auto din Germania nu cooperează, iar legile germane privind confidențialitatea o fac și mai dificilă, sun reprezentanții ADAC, versiunea germană a ACR-ului nostru. Polițiștii germani spun că sunt stupefiați de curajul și tupeul vânzătorilor germani de mașini second-hand, când vine vorba de falsificarea kilometrajelor.
În documentele interne obținute de Handelsblatt, acestea descriu cazul unei berline Mercedes Clasa E care a fost scoasă de pe drum în 2013. Peste noapte, escrocii au redus cei 687.000 de kilometri parcurși deja de mașina uzată până la 88.000 de kilometri. Frauda a mărit valoarea mașinii uzate de la aproximativ 1.000 de euro la 17.100 de euro.
Falsificarea kilometrajelor este atât lucrativă, cât și ilegală și atrage crima organizată. Este dificil să se obțină statistici fiabile cu privire la cât de mare este efectiv numărul de kilometraje manipulate. Acest lucru se datorează în principal unui număr mare de cazuri nedeclarate. Cu toate acestea, diferite mostre aleatorii prezintă o imagine care ar trebui să îngrijorze dealerili de mașini second-hand. În studiile interne, câteva companii de asigurări consideră că aproape fiecare a treia mașină uzată are un contor care a fost modificat.
La începutul anului 2011, un raid la nivel național al poliției din München împotriva manipulării contorului de kilometri a făcut titlul principal. Dar unitatea specială a fost desființată în 2013. Asociația de șoferi germani ADAC a protestat, dar fără rezultat. Asigurătorii estimează daunele anuale prin manipularea odometrelor între 6 și 7 miliarde de euro numai în Germania.
O situație similară, care este în creștere, se întâmplă și în România, unde RAR nu poate face verificări concrete la acestor falsificări de kilometraje. Singurul mod în care se pot face verificări sunt în baza unor documente anterioare ale mașinii în cauză, dar nu sunt concludente și nu pot depista falsurile.
Compania germană a reușit dezvoltarea unor softuri care pot citi datele de pe computerle de bord. Coform companiei, softul dezvoltat de AVL, poate detecta anumite anomalii, ulterior trimise către client.
„Detectărm anormalitățile, oferim date cheie. Îi transmitem clientului indicații astfel încât să poată lua o decizie informat”, spun reprezentanții DEKRA.
Compania parteneră cu DEKRA, este pe piață încă din 1980, și sunt singurii care au reușit până la acest moment să dezvolte un soft care să depisteze eventualele modificări ale kilometrajelor.