Cum e posibil așa ceva? Absolvenții școlilor profesionale, plătiți mai bine decât cei care termină o facultate în România

Cum e posibil așa ceva? Absolvenții școlilor profesionale, plătiți mai bine decât cei care termină o facultate în România
Absolvenții școlilor de meserii câștigă mai bine decât absolvenții de facultate

Meseriașii sunt mult mai apreciați în România, decât absolvenții de facultate! La această concluzie au ajuns antreprenorii participanți la conferința ”Pactul pentru Muncă”, organizată de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), care solicită dezvoltarea școlilor profesionale.

Absolvenții școlilor de meserii câștigă mai bine decât absolvenții de facultate

Așa s-a ajuns ca în România un electrician proaspăt absolvent de şcoală profesională să se angajează cu un salariu brut de minim 3.500 – 4.000 de lei pe lună, în timp ce un absolvent de facultate primeşte imediat după terminarea cursurilor oferte de muncă la nivelul salariului lunar minim brut pe economie, de 2.230 de lei.

Preşedintele CONAF, Cristina Chiriac, a solicitat, în cadrul conferinţei „Pactul pentru Muncă”, dezvoltarea şcolilor profesionale şi a criticat transformarea claselor profesionale în clase de liceu teoretic. „Cred că este important să reînvăţăm că meseria este brăţară de aur şi că şcolile profesionale tehnice nu sunt doar pentru cei cu media 5, că poţi să înveţi o meserie respectabilă, bine remunerată în ţara ta. Să nu uităm că dintotdeauna meseriile au susţinut naţia, contribuind la dezvoltarea durabilă a ţării.

Absolvenții școlilor de meserii câștigă mai bine decât absolvenții de facultate
Absolvenții școlilor de meserii câștigă mai bine decât absolvenții de facultate

”Avem nevoie de un sistem centrat pe nevoile elevilor şi angajatorilor”

În acest sens, trebuie asigurate criterii de bune practici, cum ar fi flexibilizarea, respectiv asigurarea condiţiilor pentru implementarea unor modele variate de abordare la nivel naţional, nicidecum transformarea claselor de la profesională în clase de liceu.

Avem nevoie de un sistem centrat pe nevoile elevilor şi angajatorilor, un sistem care să pună accentul pe oferirea de şanse tinerilor indiferent de categoria socială, de a se califica într-o profesie care să le aducă beneficii şi satisfacţie pe termen lung şi pe interesele angajatorilor de a avea acces la forţa de muncă bine calificată, cu competenţe specifice solid asimilate”, a comentat Cristina Chiriac.

Conform Institutului Naţional de Statistică, în ultimii zece ani, populaţia şcolară din România a înregistrat o scădere de peste 30%. În anii ’90, peste 300.000 de elevi urmau cursurile unei şcoli profesionale, în timp ce în anul şcolar 2019/2020 numărul acestor elevi era de doar puţin peste 100.000, adică de aproximativ trei ori mai puţin faţă de acum trei decenii, se precizează în comunicatul CONAF.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI