Așa cum s-a întâmplat în ultimii ani, la fiecare început de an, ANAF anunță modificări, dar mai ales acum când au fost anunțate schimbări în ceea ce privesc contractele de închiriere de locuințe. Pe de altă parte, ANAF a mai anunțat o majorare a impozitului pentru locuințe, iar procentul a ajuns la 40% în 2023. În acest context, instituția a publicat modelul de înregistrare a contractului de închiriere pentru noul an.
Dacă anul trecut instituția financiară a statului a evitat să taxeze dur contribuabilii, se pare că din acest an lucrurile se schimbă. Conform unei decizii a președintelui ANAF, proprietarii de locuințe care au venituri din chirii nu vor mai avea parte de reducerea de 40% la valoarea sumelor încasate ca venituri din închirierea locuințelor. Conform documentului emis de ANAF, aceste venituri vor fi taxate la suma totală de închiriere, iar procentul a crescut la 40%.
Poate și din acest motiv, chiar din primele zile ale anului, mulți proprietari de imobile au decis să meargă la ghișeele ANAF și să-și plătească impozitul pe tot anul, știindu-se faptul că există o reducere de fiscalitate a ANAF-ului, dacă se plătește suma integrală pentru anul în curs.
Pe de altă parte, conform noilor modificări anunțate de ANAF, se schimbă și condițiile în care un proprietar de imobil va putea da spre închiriere proprietatea, ANAF anunțând și modelul de înregistrare a contractului de închiriere, publicat pe site-ul instituției financiare a statului.
Cunoscut sub denumirea de „Formularul C168 – CERERE DE ÎNREGISTRARE A CONTRACTELOR DE LOCAŢIUNE”, ca și până acum, acesta va fi descărcat de pe site-ul ANAF, aici, și se vor completa câmpurile. Conform instrucțiunilor, completarea se va face după ce folosiți câmpul „Deblocare”, iar la final, documentul va fi încărcat în „Spațiul Privat Virtual”, dar nu înainte de a apăsa butonul „Validare”.
Deși mulți proprietari au fost reticenți la a folosi spațiul online pus la dispoziție de ANAF, se pare că nu vor mai avea încotro, având în vedere anunțul făcut de președintele ANAF, conform căruia, din 2023 nu se vor mai păsui cei care nu folosesc aceste documente în format digital și, inclusiv, spațiul virtual pus la dispoziție de instituție prin intermediul site-ul său.
Dacă în alți ani proprietarii depuneau aceste documente direct la ghișeele ANAF, începând cu acest an se marjează foarte tare pe digitalizare și folosirea instrumentelor deja dezvoltate de instituție, astfel controlul asupra datelor contribuabililor fiind mult mai strict și, relativ, în timp real.