Când mergem în magazine vom descoperi prețuri diferite, dacă ne referim la cele practicate în România, spre exemplu, față de cele din Marea Britanie, și astfel vorbim de o formă de discriminare, astfel că nu ar mai trebui să ne surprindă cu câți bani se vinde același iepuraș de ciocolată în România față de Marea Britanie. Deși este de necrezut, aceste practici există, iar Europa se confruntă cu ele de ani de zile.
Diferențele de prețuri din piețele europene, fie că vorbim de statele membre UE, fie că vorbim în comparație cu cele din Marea Britanie, astăzi în afara Uniunii, reprezintă, din păcate, una dintre cele mai izbitoare moduri în care o mână de mari producători de bunuri de larg consum au reușit să obstrucționeze piața unică timp de decenii.
O explicație a acestor diferențe majore între prețurile practicate pe piețele locale, este modul în care marii producători fac acest lucru prin impunerea de constrângeri teritoriale de aprovizionare.
Un studiu al Comisiei Europene din 2020 a estimat că pierderea rezultată în ceea ce privește bunăstarea consumatorilor a fost de cel puțin 14 miliarde de euro anual.
În acest context, nu ar mai trebui să ne mire că prețul aceluiași produs variază între magazine, atunci când mergi la cumpărături în România, Germania, sau chiar Marea Britanie, iar un exemplu elocvent este cu câți bani se vând aceiași iepurașii de ciocolată în România față de Marea Britanie.
Vorbim, așadar, de un banal produs din gama de dulciuri, produs de gigantul Heidi, și care se regăsește atât pe piața românească, cât și pe celelalte piețe europene, inclusiv în Marea Britanie.
Spre exemplu, dacă un român care locuiește în Marea Britanie va dori să cumpere acest produs dintr-unul din magazine, spre exemplu Tesco, va da pe un iepuraș de ciocolată 5 lire sterline, adică, la cursul zilei, undeva la 29 de lei.
Dacă un alt client român va merge într-unul din magazinele din România, pentru același produs de la Heidi, va plăti 57 de lei, iar dovada acestor diferențe de prețuri, este și textul publicat cu aceste prețuri pe unul din grupurile de Facebook, utilizatorul scriind:
„Pentru că postarea mea a devenit virală, cei drept din greșeală, îmi cer scuze la marile lanțuri de magazine ce vin cu oferte extraordinare pentru România. V-am stricat combinațiile nesătulilor!”
Poza cu cele două mari diferențe de prețuri, precum și textul publicat de internaut, a generat un val de comentarii și reacții, unele care au susținut cele enunțate, altele care nu au fost de acord. (vezi galeria)
Pe de altă parte, dacă vom căuta aceleași produse de ciocolată, dar sub alt brand, vom găsi, spre exemplu la Lidl România la prețuri mici, la doar 3,49, 6 lei, sau la 12 lei, în oferta retailerului.
Mergând mai departe cu căutările, în oferta unui alt retailer online, eMag, vom găsi de la 12,45 la 73,19 lei, dar de la alt producător, produsele fiind regăsite în stocurile retailerului.
Dintr-o perspectivă teoretică, chiar și în cazul unor costuri de vânzare cu amănuntul identice, același produs poate fi vândut la prețuri diferite din două motive.
Primul este imperfecțiunea informațiilor, consumatorii pot să nu știe care magazin vinde un produs la cel mai mic preț, iar pentru a afla, ar trebui să efectueze verificări costisitoare în mai multe magazine.
Al doilea motiv constă în diferențiere, același produs poate fi perceput ca nefiind exact identic atunci când este cumpărat în magazine diferite.
De exemplu, un consumator poate prefera să își cumpere borcanul de Nutella de la un magazin din colțul cartierului său, chiar dacă știe că același produs este mai ieftin într-un supermagazin mai puțin sofisticat, mai aglomerat sau mai îndepărtat.
Până la urmă, este vorba de o piață concurențială, astfel construită, dar în același timp, diferențele mari de prețuri la același produs, dar pe piețe diferite, este o cu totul altă situație.
Aici vorbim în mod clar de discriminare și sub nicio formă de piață concurențială. Deși au fost trase extrem de multe semnale de alarmă, iar UE spune că „Nu este permisă discriminarea prin preț”, realitatea este cu totul alta.