Polemica asupra aderării României la spațiul Schengen a luat noi valențe. Până de curând, cel puțin un stat europene au refuzat acest demers al României. Timp de 11 ani Olanda a tot refuzat României accesul în spațiul Schengen și ca urmare fostul premier Adrian Năstase a decis să ia atitudine. Am aflat și care sunt companiile uriașe din România pe care Adrian Năstase le va boicota.
Spațiul Schengen este, fără îndoială, una dintre cele mai mari realizări ale UE. De călătoria fără restricții beneficiază milioane de cetățeni și întreprinderi europene.
Dar pentru Bulgaria și România, UE nu a reușit încă să transforme acest vis fără frontiere în realitate. Din 2011, când au depus prima dată cererea, Olanda a fost cea care a refuzat acest demers celor două state europene.
Procesul de aderare la spațiul de liberă circulație s-a transformat într-un coșmar pentru cele două țări aflate la frontiera externă a UE. Săptămâna trecută s-au împlinit 11 ani de când aderarea a fost blocată de guvernele olandez și finlandez. Aderarea la spațiul de călătorie fără pașapoarte Schengen necesită unanimitate.
Atât Bulgaria, cât și România au parcurs toate etapele procesului de evaluare pentru a adera la blocul fără pașapoarte. Acest lucru făcea parte din înțelegere.
Cu toate acestea, în ciuda apelurilor repetate ale Parlamentului European, procesul a fost întârziat în mod inacceptabil. De-a lungul anilor au fost invocate motive care nu au nicio legătură cu gestionarea durabilă și responsabilă a frontierelor externe ale UE.
Săptămâna trecută, era anunțat faptul că, în decembrie, guvernele UE vor vota dacă vor aproba sau nu aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen, după 11 ani de întârziere.
Adrian Năstase, președintel al Camerei Deputaților la momentul depunerii cererii, a luat recent o decizie radicală. Fostul politician, în ceea ce privesc companiile olandeze aflate pe piața românească, a luat decizia de a boicota aceste entități.
Conform acestuia, este vorba de gigantul bancar ING și rețeaua de magazine Mega Image. Retailerul face parte din grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize. De altfel, decizia a anunțat-o printr-un amplu material publicat pe blogul său:
„Înţeleg că de 11 ani, Olanda se opune intrării României în Spaţiul Shengen, deşi România a realizat un sistem fiabil de control la frontierele sale, prin colaborarea cu cea mai importantă firmă europeană în domeniu (chiar dacă nu olandeză).
(…) Ca atare, am decis căa nici eu sau soţia mea să nu mai facem cumpărături de la cele 400 (!!!) de magazine Mega Image din România şi nici operaţiuni financiare prin instituţii bancare olandeze până când decizia olandeză nu va reveni la un vot pozitiv. Mă voi interesa şi voi evita achiziţionarea şi a altor produse olandeze.
Eu sper ca reprezentanţii acestor magazine să meargă la deputaţii respectivi şi să le explice că românii nu sunt cetăţeni de nivelul doi în Europa şi că nu au obligaţia nici să-şi cedeze porturile şi nici să cumpere pui refrigeraţi veniţi din Argentina.”, scrie Adrian Năstase pe blogul său.
Planul inițial al spațiului Schengen a fost de a unifica Europa. Acest obiectiv a fost atins în anumite părți ale Europei, dar nu în întreaga Uniune Europeană. Unitatea europeană nu poate fi considerată ca fiind completă fără aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen.
În acest context, Consiliul Justiție și Afaceri Interne al UE din decembrie va reprezenta un moment cheie care ar putea finaliza procesul de aderare a celor două țări la Schengen.
De mai mulți ani deja, România și Bulgaria îndeplinesc condițiile tehnice. Îndeplinesc și cerințele necesare pentru o aderare deplină la Schengen.
De altfel, cele două țări fac parte din toate instrumentele tehnice specifice spațiului Schengen. Din păcate, nu beneficiază de oportunitățile acestuia.
La nivel european, au existat voci importante care au confirmat că o astfel de decizie este, într-adevăr, tangibilă și necesară.