Mașina pe care Nicolae Ceaușescu a orimit-o de la Șahul Iranului în anii ’70 va fi scoasă la licitație, astfel că cetățenii iranieni sunt extrem de interesați să o achiziționeze, a informat Reuters.
De menționat este că modelul Paykan Hillman Hunter, un model care a fost produs începând cu anul 1967, a fost prima mașină care a fost construită de Compania Națională Iraniană, devenind un reper al industriei locale, însă și o comoară națională.
”Interesul este uriaș. Am primit peste 100 de oferte. Colecționarii români sunt prezenți, însă majoritatea ofertelor sunt trimise de iranieni care vor să aducă înapoi în țara lor un simbol național al anilor ’70”, a spus Alina Panico, reprezentant al casei de licitații Artmark.
Automobilul scos la licitație se află într-o stare tehnică foarte bună, având un motor de 1,5 litri în patru cilindri ce dezvoltă 54 de cai-putere. Acest model poate să atingă o viteză maximă de 145 km/oră.
La licitație, prețul de pornire este de 4.000 de euro, dar Alina Panico a estimat că mașina s-ar putea vinde și cu cel puțin 10.000 de euro.
De menționat este că Hillman a fost una dintre cele mai vechi și cunoscute mărci britanice de mașini, dar a încetat să existe în anul 1976.
După niște tentative eșuate de a construi modele Fiat, Compania Națională Iraniană a produs primul ei automobil Paykan sub licență Hillman, în anul 1967.
Amintim că Șahul Mohammad Reza Pahlavi a vizitat România în anul 1966 și a pornit relații comerciale și diplomatice, precum și o prietenie cu Nicolae Ceaușescu.
De altfel, la licitație, 6 mașini de epocă sunt scoase la licitație. Însă dintre toate cele care sunt aici, evident, cea mai importantă este cea care a aparținut fostului dictator, Nicolae Ceaușescu.
”În 1974, această limuzină a fost primită în dar de Nicolae Ceaușescu de la ultimul șah al Iranului. Cu siguranță Nicolae Ceaușescu a folosit această mașină de colecție pentru întâlnirile oficiale sau pentru a merge la evenimente speciale. Acest model era considerat simbolul național al Iranului pentru că avea dotări inovatoare pentru acea perioadă, iar relațiile cu Iran și România din acea vreme erau în ascensiune”, a mai spus Alina Panico, care a ținut să precizeze că aceasta nu este prima dată când mașina a fost scoasă la licitație.
”Acum 20 de ani această mașină a fost licitată într-un eveniment special în care erau mai multe obiecte ale familiei dictatoriale. A fost achiziționată de un colecționar de mașini”.