Pe vremea când Nicolae Ceaușescu era în apogeul carierei sale dictatoriale, acesta a primit o sumedenie de caoduri luxoase. Printre acestea s-a numărat și o limuzină de lux. Limuzina Paykan Hillman-Hunter era primită cadou de Nicolae Ceaușescu din partea ultimul şah al Iranului. Conform unor zvonuri celebra mașină ar fi fost una blestemată, dacă ar fi să ne uităm la destinul tragic al ultimul şah al Iranului.
Limuzina Paykan Hillman-Hunter este un adevărat clasic. Avea un motor de 1.496 cmc care generează 54 de cai putere și o viteză maximă de 145 km pe oră. Casa de licitații Artmark susține că poate fi condus încă pe stradă. Limuzina a fost construită de compania auto națională iraniană în 1974.
Ulterior, șahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi, i-a făcut-o cadou lui Nicolaei Ceaușescu în același an. Cadoul îi era oferit pentru a-l felicita pentru „alegerea” sa ca președinte al României. Mașina a fost foarte populară în Iran de la sfârșitul anilor 1960 până la sfârșitul anilor ’90. Era denumită, la acea vreme, ”carul iranian”. Designul limuzinei Paykan Hillman-Hunter s-a bazat pe modelul Chrysler Hillman Hunter din 1967, care a fost inițial proiectat și fabricat de British Rootes Group, spun reprezentații casei de licitații.
Conform unor zvonuri celebra limuzină ar fi blestemată, având în vedere sfârșitul tragic al primului proprietar. Ultimul șah al Iranului, Mohammad Reza Pahlavi, avea să fie detronat printr-o revoluție în 1979.
Un an mai târziu, în exil șahul avea să moară. Dacă facem o trecere în timp, 9 ani mai târziu Nicolae Ceaușescu avea să fie detronat tot printr-o revoluție. Numai că sfârșitul acestuia nu avea să fie la fel cu cel al ultimului șah al Iranului.
Limuzina Paykan Hillman-Hunter nu este la prima scoatere la licitație. În 2014, aceeași casă de licitații, Armark, scotea celebra limuzină la vânzare în timpul licitației de Crăciun Artmark. La acel moment prețul de pornire era de 4.000 de euro, conform catalogului de licitații Artmark.
Atunci casa de licitații reușea să vând mașina pentru 30.000 de euro către un om de afaceri iranian, Akbari.
Nu se știe din ce motive iranianul avea să renunțe la mașină, mai spun oficialii Artmark. Astfel că, la noua sesiune de licitații celebra limuzină a fost reintrodusă în circuit.
“Proprietarul a decis să renunţe la ea. E o chestiune care se întâmplă în lumea colecţionarilor de maşini. O cumperi, o foloseşti ceva vreme, apoi renunţi la ea.
Şi asta fiindcă apar noi piese în atenţia fiecărui colecţionar şi ca atare, noi favorite. E exact ce s-a întâmplat şi în acest caz. Maşina e perfect funcţională!”, a confirmat pentru Impact.ro Alina Panico, PR Manager al Casei de licitaţii.