Șoferii cu mașini diesel trebuie să respecte câteva sfaturi, astfel riscă să cheltuie bani frumoși pentru repararea mașini, în special al motorului. Cum se folosește corect acest tip de motor, pentru care mulți conducătorii auto au optat în ultima vreme?
În general, motorul diesel este afectat rapid de turațiile la nivel înalt. Dacă sunteți un conducător auto în acest stil, puteți cauza depuneri de calamină și probleme ale filtrului de particule, nu mai vorbim de vibrațiile nedorite. Este recomandat să evitați turațiile sub 1600 rpm, încercați schimbarea treptelor până să cădeți de acest prag. Accelerația puternică trebuie complet evitată, atunci când turația este sub 1800 de rpm. Pentru accelerația urgentă puteți încerca să apăsați pedala progresiv, până ajungeți la 2000 de rpm și după puteți să o călcați lejer. Totodată accelerațiile puternice au efecte negative asupra turbinei.
Atenție, motorul diesel nu trebuie utilizat doar în traficul urban. Turațiile ridicate sunt necesare, mai ales atunci când sunteți de la treapta a 3-a în sus. Autovehiculele diesel nu sunt pentru trasee scurte de regim zilnic, deoarece nu favorizează deloc motorul. Pentru plecările la rece, este nevoie de aproximativ 10 secunde ca uleiul să poată unge motorul și turbina. După efectuarea acestui proces, plecați la drum fără turații ridicate, respectiv 2500 rpm. Încălzirea motorului la rece nu este indicată. Diesel-ul nu se încălzește pe loc, fiindcă uleiul poate rămâne gros, iar ungerea este eficientă.
Pentru majoritatea motoarelor, indiferent de carburantul folosit, trebuie respectate niște sfaturi esențiale. Schimbarea uleiului la timp, acesta are rolul de ungere și de protejare a turbinei. Pedala de accelerație nu trebuie călcată la maxim, dacă motorul nu se află în 2000 de ture, iar uleiul nu a atins minim 60 de grade. În general agentul de răcire este la o temperatură mai mare decât uleiul. Pe autostrăzi, mai ales la viteze mari, turbina este supusă unui stres imens mecanic, cât și termic.
În timpul parcării, motorul nu trebuie oprit imediat. Este eficient să îl lăsați pornit la ralanti pentru circa 30 de secunde. Uleiul are timp să preia căldura excesivă, răcind uniform turbina, astfel materialele pot suferi un șoc termin. Toate cele menționate sunt importante pentru fiabilitatea lungă a turbinei. Încă un gest nociv al motorului, este apăsarea scurtă a accelerației înainte de oprire. Turbina este acționată iar turațiile cresc brusc, astfel tăierea contactului întrerupe lubrifierea. Dacă trebuie să faceți acest lucru, așteptați câteva secunde până la oprirea acestuia.